treść serwisu

Sztuka krytyczna i postkrytyczna Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół obiektów artystycznych obejmujący okres od lat dziewięćdziesiątych XX wieku do chwili obecnej. W ramach zespołu prezentowane są różne techniki i formy wypowiedzi, od tradycyjnych po wykorzystujących nowe media. Bogactwo środków jest uzależnione i podporządkowane aktualnym i uniwersalnym treściom. Wśród wybranych obiektów znajdują się dzieła takich artystów jak Marta Deskur, Barbara Konopka, Leszek Knaflewski, Piotr Kurka, Roman Lipski, Per Huttner, Hein Spellmann.

Obiekty

0
Apollo - Ujęcie z przodu; obraz pionowy, ma białym jednolitym tle, centralnie, biało-czarny nadruk na płótnie zdjęcia sylwetki mężczyzny naśladującego rzeźbę

Apollo

Łukaszewicz, Aleksandra

2004

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Chłopiec marzący - Ujęcie z prawej; Konstrukcja z drutu w formie postaci nadnaturalnej wielkości, siedzącej na sześciennym postumencie z przezroczystej pleksi. Sylwetka skulona z głową pochyloną między zgiętymi kolanami, na których oparte są bezradnie zwisające i splecione pomiędzy stopami ramiona. Cała ażurowa postać opleciona jest paskami bagażowymi wydawanymi na lotniskach.

Chłopiec marzący

Janin, Zuzanna

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz; Dzieło wizualne - ujęcie z przodu; Poziomy obraz, podzielony niesymetrycznie, ostrym przecięciem, na dwie części - większa z lewej strony to niebieska, gladka płaszyzna, druga, po prawej stronie, jest plaską jednolitą białą plamą. Na niebieskim tle w górnej, lewej ćwiartce obrazu widzimy z lotu ptaka dziecko zanurzone do ramion w wodzie utrzymujące się na powierzchni trzymając się kolrowych rurek/pianek basenowych.

Bez tytułu

Szeszycka, Katarzyna

2010

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ryszard Górecki. Tajne konstrukcje lotnicze PRL - ujęcie z przodu; Obłożony w foliową koszulkę obiekt-książka. Na frontowej stronie okładki czarno-biały fotomontaż z przedstawieniem odwróconego tyłem, unoszącego się w powietrzu żołnierza. Na plecach żołnierza plecak odrzutowy oznakowany szachownicą (symbolem polskich lotniczych sił zbrojnych), na ramionach skrzydła polskiej husarii. Żołnierz unosi się nad zaoranymi polami. Na pierwszym planie po prawej stronie pies, w tle po  prawej sylweta kościoła, po lewej zabudowania gospodarcze. Na środku okładki czerwony napis z tytułem publikacji (TAJNE KONSTRUKCJE LOTNICZE PRL) i nazwiskiem autora (RYSZARD GÓRECKI). U dołu okładki czerwone logo wydawnictwa Niewidzialny Znak. Na grzbiecie od góry: logo, tytuł publikacji, nazwisko autora i logo wydawnictwa.

Ryszard Górecki. Tajne konstrukcje lotnicze PRL

Górecki, Ryszard

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ryszard Górecki. Zwierzęta w Powstaniu Warszawskim - ujęcie z przodu; Obłożony w foliową koszulkę obiekt-książka. Na frontowej stronie czerwonej okładki od góry: białymi literami nazwisko autora (RYSZARD GÓRECKI), poniżej fotomontaż z przedstawieniem czarno-białej sceny z Powstania Warszawskiego (fragment ulicy przedstawionej w perspektywicznym skrócie, obie pierzeje ciasno zabudowane kilkupiętrowymi kamienicami, na pierwszym planie po prawej grupa uzbrojonych powstańców, po lewej słoń z koszem na grzbiecie, w koszu powstaniec z pistoletem i małpa z granatem, pod zdjęciem białymi literami: tytuł publikacji (ZWIERZĘTA W POWSTANIU WARSZAWSKIM) oraz logo wydawnictwa Niewidzialny Znak. Na grzbiecie od góry: tytuł publikacji, nazwisko autora, logo wydawnictwa.

Ryszard Górecki. Zwierzęta w Powstaniu Warszawskim

Górecki, Ryszard

2008

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ryszard Górecki. Duszpasterstwo na współczesnym polu walki - ujęcie z boku; Obłożony w foliową koszulkę obiekt-książka. Na frontowej stronie czarnej okładki okładce od góry białe napisy: nazwisko autora (RYSZARD GÓRECKI), fotografia z pola bitwy (na pierwszym planie dwaj żołnierze czytający Biblię, w tle kawalkada czołgów sunących przez rozmokłe, częściowo zaśnieżone pole), poniżej zdjęcia: tytuł publikacji (DUSZPASTERSTWO NA WSPÓŁCZESNYM POLU WALKI) i logo wydawnictwa Niewidzialny Znak. Na grzbiecie od góry: tytuł publikacji, nazwisko autora i logo wydawnictwa.

Ryszard Górecki. Duszpasterstwo na współczesnym polu walki

Górecki, Ryszard

2008

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ryszard Górecki. Wojna jest piękna. Estetyka konfliktu zbrojnego. - ujęcie z przodu; Obłożony w foliową koszulkę obiekt-książka. Okładka w kolorze limonkowym. Na frontowej stronie od góry: fotomontaż z przedstawieniem błękitnego morza i fragmentu egzotycznej piaszczystej plaży z palmami. Horyzont w 3/4 wysokości przedstawienia, partie nieba błękitne z kilkoma białymi pierzastymi chmurkami. Na pierwszym planie po lewej trzy wyskakujące z morza delfiny, za nimi wznoszący się w górę pocisk balistyczny, poniżej zdjęcia kolejno czarnymi literami: nazwisko autora (RYSZARD GÓRECKI) i tytuł publikacji (WOJNA JEST PIĘKNA. ESTETYKA KONFLIKTU ZBROJNEGO), u dołu okładki logo Wydawnictwa Niewidzialny Znak. Na grzbiecie okładki od góry: tytuł publikacji, nazwisko autora i logo wydawcy.

Ryszard Górecki. Wojna jest piękna. Estetyka konfliktu zbrojnego.

Górecki, Ryszard

2008

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia; Nr 17 - ujęcie z przodu; Fotografia barwna w drewnianej, brązowej, profilowanej ramie za szkłem. Na pierwszym planie sylwetka orła. Ptak siedzi na kamieniu, ma złożone skrzydła. Głowa ptaka jest zwrócona w prawo, dziób otwarty. Pióra na tułowiu i nogach brązowe, na skrzydłach, głowie i ogonie brązowo-czarne. Tło przedstawienia jest jednolicie wypełnione plamami nasyconej czerwieni w układzie przypominającym pionowe pociągnięcia pędzla.

Nr 17 

Mariusz Marszal

2018

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Bez tytułu (Congress) - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym w jaskrawej kolorystyce zdominowanej czerwienią i żółcią. W dolnej części obrazu trzy trzypiętrowe bloki mieszkalne, przed nimi droga dojazdowa i latarnie miejskie. Kolorystyka wszystkich tych elementów zdominowana intensywnym odcieniem żółci. Wzdłuż drogi plamy czerwieni markujące miejskie nasadzenia. Górną część kompozycji zdominowaną odcieniami czerwieni wypełnia lustrzane odbicie pisanego majuskułą słowa CONGRESS.

Bez tytułu (Congress)

Lipski, Roman

2010

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bez tytułu - ujęcie z przodu; Lightbox w układzie poziomym z nocnym przedstawieniem łąki. Na pierwszym planie, na prawo od osi postać stojącej na wprost widza, młodej, zakapturzonej kobiety, przed nią głowa byka. Kobieta trzyma byka za rogi. Jest ubrana w turkusowo-czarną bluzę. W tle, po lewej stronie, ciemnieje ściana lasu, niebo bezchmurne, rozjaśnione punktowo światłem gwiazd. Skrzynia lightboxu wykonana z drewna pomalowanego na szaro, od frontu wzmocniona metalowym kątownikiem pomalowanym na kolor grafitowy.

Bez tytułu

Królikowski, Konrad

2011

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ryszard Górecki. Ornitologia w służbie NATO - ujęcie z przodu; Obłożony w foliową koszulkę obiekt-książka. Na frontowej stronie niebieskiej okładki fotomontaż z przedstawieniem błękitnego nieba i stada ptaków układającego się w zarys wznoszącego się ku górze bojowego odrzutowca. W tle białe pierzaste chmury. Wokół zarysu samolotu rozproszone na całej powierzchni ptaki. U dołu okładki kolejno białymi literami: nazwisko autora (RYSZARD GÓRECKI), tytuł publikacji (ORNIOTOLOGIA W SŁUŻBIE NATO) i logo wydawnictwa Niewidzialny Znak.

Ryszard Górecki. Ornitologia w służbie NATO

Górecki, Ryszard

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obiekt Utensylia - Ujęcie z  przodu. Mobilny obiekt z pudłem w kształcie trumny wykonanym z jasnego drewna. Pudło posadowione na zakończonym kółkami metalowym, czarnym stelażu. W bocznych, szczytowych ścianach pudła okrągłe soczewki optyczne. Na stelażu, pod pudłem sześć pionowych prętów z elementami wyposażenia sanitarnego i zastawy stołowej. Kolejno od czoła obiektu: talerz, nerka medyczna, dzbanek, kaczka sanitarna, kieliszek na jajko i filiżanka.

Utensylia

Kurka Piotr

1999

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Narodziny Venus. Neurenika. - ujęcie z przodu; Fotografia barwna pod pleksi, oprawiona na dibondzie. W centrum kompozycji naga, długowłosa, stojąca w kontrapoście androgyniczna postać, unosząca się na muszli na falach wzburzonego, spienionego, ciemnego morza. Po prawej stronie zwrócona w jej kierunku postać stojącej, ubranej w białą halkę kobiety ze szkarłatną tkaniną w dłoniach. Po lewej dwie unoszące się w powietrzu, ukazane z profilu, przechylone ku przodowi, obejmujące się postaci (kobieta i mężczyzna) w czarnych strojach sportowych (krótkie spodenki, koszulki na ramiączkach, ochronne daszki), ochraniaczach i rolkach. W tle wielobarwne, drobne rozświetlone, kłębiaste chmury w układzie pasmowym.

Narodziny Venus. Neurenika

Konopka Barbara

2007

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Stoczniowiec cz. 1 - Ujęcie z przodu. Błękitny flakon z metalową czworoboczną nakrętką wraz z opakowaniem - metalowym prostopadłościennym pojemnikiem z wieczkiem, które przykręcane jest śrubą o główce w kształcie poziomego prostopadłościanu. U podstawy pojemnika, na jego przeciwległych ściankach, dwa pionowe, owalne otwory.

Stoczniowiec cz. 1 

Skąpski Łukasz

2015

Muzeum Narodowe w Szczecinie

instalacja - Ujęcie przodu z lewej strony. Instalacja złożona z dwóch elementów: obiektu (pies wykonany z masy papierowej i sierści, w ubranku z pikowanej tkaniny i szelkach ze skóry ekologicznej) oraz animacji na płycie DVD (widok rozgwieżdżonego nieba).

Łajka

Zbylut Agata

2011

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna pod pleksi na dibondzie z nocnym przedstawieniem trawiastego pagórka z wijącą się wokół niego ścieżką i sylwetką białego kota na jej końcu.

Bez tytułu

Golec Leszek, Czekalska Tatiana

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna pod pleksi na dibondzie z nocnym przedstawieniem leśnego wąwozu, u szczytu którego widać sylwetkę białego kota.

Bez tytułu

Golec Leszek, Czekalska Tatiana

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna pod pleksi na dibondzie z nocnym przedstawieniem. W centrum piaszczysta droga prowadząca w kierunku wzniesienia z trzema krzyżami oraz sylwetka białego kota, u ich podnóża.

Bez tytułu

Golec Leszek, Czekalska Tataiana

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna pod pleksi na dibondzie z przedstawieniem wnętrza kruchty kościoła z pionową smugą światła w centrum kompozycji i głową białego kota u podstawy filaru po lewej.

Bez tytułu

Golec Leszek, Czekalska Tatiana

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dzieło wizualne - Ujęcie z przodu. Obiekt w aluminiowej ramie pod pleksi. Wewnątrz na całej powierzchni gruba warstwa białej flizeliny pokryta wijącymi się, drobnymi korzonkami, małymi grudkami wysuszonej ziemi i splątanymi włosami. Niektóre z korzonków zakończone formą krzyża. Plecy z płyty pilśniowej.

Raincarnation

Knaflewski Leszek

2001

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dzieło wizualne - Ujęcie z przodu. Obiekt w aluminiowej ramie pod pleksi. Wewnątrz na całej powierzchni gruba warstwa białej flizeliny pokryta wijącymi się, drobnymi korzonkami, małymi grudkami wysuszonej ziemi i splątanymi włosami. Niektóre z korzonków zakończone formą krzyża. Plecy z płyty pilśniowej.

Raincarnation

Knaflewski Leszek

2001

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie części środkowej. Kompozycja w formie wydłużonego prostokąta złożonego z trzech obrazów zmontowanych w jedną całość. Środkowy, prostokątny element pomalowany na czarno z czarnym, błyszczącym majuskułowym napisem FANATICISM. Części boczne kwadratowe z nadrukowanymi na płótno reprodukcjami dłoni Chrystusa ze sceny Ukrzyżowania autorstwa Matthiasa Grünewalda (Ołtarz z Isenheim).

Ukrzyżowanie II

Kuskowski Kamil

2001

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 38 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd