treść serwisu

Sztuka krytyczna i postkrytyczna Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół obiektów artystycznych obejmujący okres od lat dziewięćdziesiątych XX wieku do chwili obecnej. W ramach zespołu prezentowane są różne techniki i formy wypowiedzi, od tradycyjnych po wykorzystujących nowe media. Bogactwo środków jest uzależnione i podporządkowane aktualnym i uniwersalnym treściom. Wśród wybranych obiektów znajdują się dzieła takich artystów jak Marta Deskur, Barbara Konopka, Leszek Knaflewski, Piotr Kurka, Roman Lipski, Per Huttner, Hein Spellmann.

Obiekty

0
obiekt Utensylia - Ujęcie z  przodu. Mobilny obiekt z pudłem w kształcie trumny wykonanym z jasnego drewna. Pudło posadowione na zakończonym kółkami metalowym, czarnym stelażu. W bocznych, szczytowych ścianach pudła okrągłe soczewki optyczne. Na stelażu, pod pudłem sześć pionowych prętów z elementami wyposażenia sanitarnego i zastawy stołowej. Kolejno od czoła obiektu: talerz, nerka medyczna, dzbanek, kaczka sanitarna, kieliszek na jajko i filiżanka.

Utensylia

Kurka Piotr

1999

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia cyfrowa modyfikowana komputerowo - Ujęcie jednej części. Fotografia barwna pod pleksi, oprawiona na dibondzie, przedstawiajaca scenę figuratywną z centralną, nagą, androgyniczną postacią wyłaniającą się ze wzburzonego morza. Po prawej postać kobieca w halce, po lewej kobieta i mężczyzna w strojach sportowych i rolkach.

Narodziny Venus. Neurenika

Konopka Barbara

2007

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Stoczniowiec cz. 1 - Ujęcie z przodu. Błękitny flakon z metalową czworoboczną nakrętką wraz z opakowaniem - metalowym prostopadłościennym pojemnikiem z wieczkiem, które przykręcane jest śrubą o główce w kształcie poziomego prostopadłościanu. U podstawy pojemnika, na jego przeciwległych ściankach, dwa pionowe, owalne otwory.

Stoczniowiec cz. 1 

Skąpski Łukasz

2015

Muzeum Narodowe w Szczecinie

instalacja - Ujęcie przodu z lewej strony. Instalacja złożona z dwóch elementów: obiektu (pies wykonany z masy papierowej i sierści, w ubranku z pikowanej tkaniny i szelkach ze skóry ekologicznej) oraz animacji na płycie DVD (widok rozgwieżdżonego nieba).

Łajka

Zbylut Agata

2011

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna pod pleksi na dibondzie z nocnym przedstawieniem trawiastego pagórka z wijącą się wokół niego ścieżką i sylwetką białego kota na jej końcu.

Bez tytułu

Golec Leszek, Czekalska Tatiana

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna pod pleksi na dibondzie z nocnym przedstawieniem leśnego wąwozu, u szczytu którego widać sylwetkę białego kota.

Bez tytułu

Golec Leszek, Czekalska Tatiana

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna pod pleksi na dibondzie z nocnym przedstawieniem. W centrum piaszczysta droga prowadząca w kierunku wzniesienia z trzema krzyżami oraz sylwetka białego kota, u ich podnóża.

Bez tytułu

Golec Leszek, Czekalska Tataiana

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna pod pleksi na dibondzie z przedstawieniem wnętrza kruchty kościoła z pionową smugą światła w centrum kompozycji i głową białego kota u podstawy filaru po lewej.

Bez tytułu

Golec Leszek, Czekalska Tatiana

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dzieło wizualne - Ujęcie z przodu. Obiekt w aluminiowej ramie pod pleksi. Wewnątrz na całej powierzchni gruba warstwa białej flizeliny pokryta wijącymi się, drobnymi korzonkami, małymi grudkami wysuszonej ziemi i splątanymi włosami. Niektóre z korzonków zakończone formą krzyża. Plecy z płyty pilśniowej.

Raincarnation

Knaflewski Leszek

2001

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dzieło wizualne - Ujęcie z przodu. Obiekt w aluminiowej ramie pod pleksi. Wewnątrz na całej powierzchni gruba warstwa białej flizeliny pokryta wijącymi się, drobnymi korzonkami, małymi grudkami wysuszonej ziemi i splątanymi włosami. Niektóre z korzonków zakończone formą krzyża. Plecy z płyty pilśniowej.

Raincarnation

Knaflewski Leszek

2001

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie części środkowej. Kompozycja w formie wydłużonego prostokąta złożonego z trzech obrazów zmontowanych w jedną całość. Środkowy, prostokątny element pomalowany na czarno z czarnym, błyszczącym majuskułowym napisem FANATICISM. Części boczne kwadratowe z nadrukowanymi na płótno reprodukcjami dłoni Chrystusa ze sceny Ukrzyżowania autorstwa Matthiasa Grünewalda (Ołtarz z Isenheim).

Ukrzyżowanie II

Kuskowski Kamil

2001

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna oprawiona w białe passe-partout i ramy z jasnego surowego drewna. Przedstawienie szerokiej, piaszczystej plaży z faliście układającą się linią brzegową, spokojną taflą morza po lewej stronie i wielopiętrową, nadbrzeżną zabudową po prawej. Na pierwszym planie postać kucającego, ubranego na biało mężczyzny zapalającego wbite w piasek świece. Wokół niego rozrzucone białe ubrania, po jego lewej stronie wetknięte w piasek kwiaty.

Untitled (Spain) | bez tytułu (Hiszpania)

Huttner Per

2006

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie lewej strony kompozycji. Kompozycja w formie wydłużonego prostokąta złożona z trzech obrazów zmontowanych w jedną całość. W centrum przedstawienia wizerunek leżącego na plecach, lewitującego mężczyzny. Postać ukazana z prawego profilu, odziana w szary, roboczy fartuch, okryta białym płótnem, na głowie czerwona błazeńska czapka, w lewej dłoni pędzel, stopy nagie. W tle formy geometryczne. Po lewej żółty prostokąt na całej wysokości przedstawienia i trójkąt z białym promieniem, biegnącym ku lewej krawędzi kompozycji. Po prawej dwa czarne prostokąty, pionowy, na całej wysokości i poziomy z rozpylonymi smugami przy krawędziach oraz żółty trapez.

Manifa I

Cerebież-Tarabicki Przemysław

2010

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu. Pejzaż idustrialny z linią horyzontu w ośmiu dziewiątych wysokości obrazu. Na pierwszym planie zaorane pole. Powyżej linii horyzontu zabudowania magazynowe w formie niskich prostopadłościennych budynków.

O. T. | bez tytułu

Roman Lipski

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu. Kompozycja pozioma przedstawiająca powierzchnię wzburzonego morza utrzymana w ciemnej tonacji zdominowanej przez odcienie granatu i błękitu, czerń oraz szarości. Płaskie łuki grzbietów fal zmąconej toni morskiej układają się rozświetlonymi smugami od prawej do lewej krawędzi obrazu. Pomiędzy nimi ciemne, drobne fale powierzchniowe. Nieostre grzbiety wysokich fal kształtują linię horyzontu wzdłuż górnej granicy przedstawienia.

Zanurzenie alarmowe

Otocki Bartłomiej

2012

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu. Pejzaż nocny z widokiem łąki. Linia horyzontu w trzech czwartych przedstawienia. Całość utrzymana w ciemnej kolorystyce zdominowanej czerniami, odcieniami szarości i zieleni. Partie nieba od lewej rozświetlone.

Bez tytułu

Szeszycka Katarzyna

2012

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz olejny z pejzażem nocnym i postacią leżącą łące - Ujęcie z przodu. Pejzaż nocny z widokiem łąki i leżącą postacią. Linia horyzontu w trzech czwartych kompozycji. Całość utrzymana w ciemnej kolorystyce zdominowanej czerniami, odcieniami szarości i akcentami zieleni. Niebo czyste, mocno rozświetlone. Na pierwszym planie w centrum kompozycji leżąca na prawym boku, zwinięta w kłębek postać. Kobieta ubrana w niebieskie dżinsy, ciemne buty sportowe i błękitno-czarną bluzę z kapturem naciągniętym na głowę. Twarz częściowo odsłonięta, oczy otwarte, patrzące na wprost. Po lewej stronie postaci fragment szczegółowo opracowanej roślinności łąkowej, po prawej fragment łąki tonącej w mroku.

Bez tytułu

Szeszycka Katarzyna

2012

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz olejny z pejzażem nocnym z widokiem łąki - Ujęcie z przodu. Pejzaż nocny z widokiem łąki, stanowiący lewe skrzydło tryptyku. Linia horyzontu w dwóch trzecich przedstawienia. Całość utrzymana w ciemnej kolorystyce zdominowanej czerniami i odcieniami zieleni. Niebo pochmurne, rozświetlone od lewej. W centrum kompozycji, na pierwszym planie rozświetlone bielą, rozkładające się organiczne szczątki. Po ich prawej stronie  doświetlony fragment łąkowej roślinności, po lewej fragment łąki tonącej w mroku.

Truchło

Szeszycka Katarzyna

2012

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Poziomy lightbox w aluminiowej ramie z przedstawieniem nagiej, ciężarnej kobiety - Ujęcie z przodu., z oddali. Podświetlane pudło w aluminiowej ramie w układzie poziomym. Na pierwszym planie postać leżącej na lewym boku nagiej, brzemiennej kobiety. Tło białe neutralne. Kobieta lewą ręką podpiera głowę, prawą opiera na brzuchu. Ciało szczupłe, włosy długie, kręcone. Wzgórek łonowy bez owłosienia

Aleksandria

Deskur Marta

2002 — 2004

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Poziomy ightbox w aluminiowej ramie, z przedstawieniem nagiej, ciężarnej kobiety - Ujęcie z przodu w oddaleniu. Podświetlane pudło w układzie poziomym w aluminiowej ramie. Na pierwszym planie postać leżącej na prawym boku nagiej, brzemiennej kobiety. Tło białe neutralne. Kobieta prawą ręką podpiera głowę, lewą opiera na brzuchu. Ciało szczupłe, włosy półdługie, kręcone. Wzgórek łonowy bez owłosienia.

Amora

Deskur Marta

2002 — 2004

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Lightbox w aluminiowej ramie z przedstawieniem nagiej, ciężarnej kobiety - Ujęcie z przodu, z oddali. Podświetlane pudło w aluminiowej ramie w układzie pionowym. Na pierwszym planie postać stojącej, nagiej, brzemiennej kobiety. Tło białe, neutralne. Kobieta ukazana w kontrapoście, zwrócona w prawą stronę. Ręce złożone na brzuchu. Ciało smukłe, włosy krótkie. Wzgórek łonowy bez owłosienia

Europa

Deskur Marta

2002 — 2004

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dzieło wizualne; obiekt - Ujęcie z przodu w oddaleniu. Drewniana, przeszklona gablota z dwoma lalkami typu

Women | Kobiety

Górecki Ryszard

1997

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna przedstawiająca mężczyznę golącego się w zaaranżowanej w przestrzeni miejskiej łazience. W tle elewacja ceglanego budynku.

Bez tytułu

Olszewski Krzysztof KED

2007

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Fotografia barwna przedstawiająca mężczyznę siedzącego w zaaranżowanym w przestrzeni miejskiej przedpokoju. W tle domki jednorodzinne.

Bez tytułu

Olszewski Krzysztof KED

2007

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 24 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd