treść serwisu

Bez tytułu

Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna

Nota popularyzatorska

Leszek Golec (ur. 1959 ) i Tatiana Czekalska (ur.1966) są duetem zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Wspólne projekty artystyczne realizują od 1996 roku. Filozofia życiowa i światopogląd obojga artystów kształtuje przesłanie ich twórczości. Artyści konsekwentnie zwracają uwagę na przemoc i niesprawiedliwość w relacjach pomiędzy ludźmi i zwierzętami, promują weganizm, zachęcają do dostrzeżenia podmiotowości zwierząt i innych istot nie-ludzkich. W swoich projektach artystycznych podkreślają potencjał twórczy zwierząt, zapraszając je do współpracy. W serii fotografii pt. „Wearing White Vege Fur Petformance for Photography” (Nosząc białe wegańskie futro. Petformance dla fotografii) z 2009 roku pierwszoplanową rolę odgrywa jeden z kotów artystów. Charakterystyczny biały kot uczestniczy w sesjach zdjęciowych realizowanych w miejscach z zasady nie dedykowanych zwierzętom. Są to strefy szczególne – kościelne kruchty (kościół Bernardynów w Radomiu), symboliczne Golgoty (Góra Trzech Krzyży w Szydłowcu), miejsca pamięci (Kopiec Kościuszki w Krakowie), czy plenery takie, jak Wąwóz Świętej Królowej Jadwigi w Sandomierzu. Pojawienie się w nich kota i dokumentujących jego aktywność artystów nosi znamiona performance’u, gatunku sztuki, w którym istota działająca, zazwyczaj człowiek, a w tym przypadku kot, staje się kluczowym elementem dzieła. Koncepcja projektu Golca i Czekalskiej zakłada przekroczenie stereotypowych sposobów postrzegania zwierząt. Kot nie tylko wykonuje performance, a w zasadzie performance (gra słów: od pet z ang. zwierzę domowe) wkraczając na teren artystycznej kreacji zarezerwowany dla ludzi, ale korzysta z miejsc związanych z kultem, religijnością i mistycyzmem, z których zwierzęta, w powszechnym przekonaniu będące istotami pozbawionymi duchowości, są wykluczane.

Magdalena Lewoc

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Golec Leszek, Czekalska Tatiana

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 103.5 cm, szerokość: 150 cm

Rodzaj obiektu

fotografia

Technika

montaż, druk cyfrowy, fotografia cyfrowa

Tworzywo / materiał

pleksi, dibond, papier fotograficzny

Czas powstania / datowanie

2009

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa (Europa; Polska; województwo mazowieckie), Łódź (województwo łódzkie), Radom (Europa; Polska; województwo mazowieckie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SP/1845/1

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd