Bez tytułu
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
Leszek Golec (ur. 1959 ) i Tatiana Czekalska (ur.1966) są duetem zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Wspólne projekty artystyczne realizują od 1996 roku. Filozofia życiowa i światopogląd obojga artystów kształtuje przesłanie ich twórczości. Artyści konsekwentnie zwracają uwagę na przemoc i niesprawiedliwość w relacjach pomiędzy ludźmi i zwierzętami, promują weganizm, zachęcają do dostrzeżenia podmiotowości zwierząt i innych istot nie-ludzkich. W swoich projektach artystycznych podkreślają potencjał twórczy zwierząt, zapraszając je do współpracy. W serii fotografii pt. „Wearing White Vege Fur Petformance for Photography” (Nosząc białe wegańskie futro. Petformance dla fotografii) z 2009 roku pierwszoplanową rolę odgrywa jeden z kotów artystów. Charakterystyczny biały kot uczestniczy w sesjach zdjęciowych realizowanych w miejscach z zasady nie dedykowanych zwierzętom. Są to strefy szczególne – kościelne kruchty (kościół Bernardynów w Radomiu), symboliczne Golgoty (Góra Trzech Krzyży w Szydłowcu), miejsca pamięci (Kopiec Kościuszki w Krakowie), czy plenery takie, jak Wąwóz Świętej Królowej Jadwigi w Sandomierzu. Pojawienie się w nich kota i dokumentujących jego aktywność artystów nosi znamiona performance’u, gatunku sztuki, w którym istota działająca, zazwyczaj człowiek, a w tym przypadku kot, staje się kluczowym elementem dzieła. Koncepcja projektu Golca i Czekalskiej zakłada przekroczenie stereotypowych sposobów postrzegania zwierząt. Kot nie tylko wykonuje performance, a w zasadzie performance (gra słów: od pet z ang. zwierzę domowe) wkraczając na teren artystycznej kreacji zarezerwowany dla ludzi, ale korzysta z miejsc związanych z kultem, religijnością i mistycyzmem, z których zwierzęta, w powszechnym przekonaniu będące istotami pozbawionymi duchowości, są wykluczane.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 103.5 cm, szerokość: 150 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
montaż, druk cyfrowy, fotografia cyfrowa
Tworzywo / materiał
pleksi, dibond, papier fotograficzny
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna