treść serwisu

Bez tytułu

Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna

Nota popularyzatorska

Leszek Golec (ur. 1959) i Tatiana Czekalska (ur. 1966) to duet artystyczny, w którego twórczości stale obecne są zwierzęta. Niektóre z prac realizowanych przez tych artystów są zwierzętom poświęcone, tak jak tworzone w latach dziewięćdziesiątych XX wieku „Awatary” – obiekty-przyrządy służące do ratowania i przenoszenia w bezpieczne miejsce owadów. W innych, takich jak „Wearing White Vege fur Petformance for Photography” (Nosząc białe wegańskie futro. Petformance dla fotografii) z 2009 roku zwierzę jest pełnoprawnym uczestnikiem procesu powstawania dzieła i jego bohaterem. W cyklu fotografii pozyskanych do kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Szczecinie rolą artystów było wykonanie zdjęć dokumentujących aktywność białego kota o imieniu Wieloryb, który pojawiał się w zaskakujących sceneriach. Widz obserwuje efekty tej międzygatunkowej współpracy wyłącznie na fotografiach, które dzięki zastosowanej technologii – oprawieniu na aluminium i pokryciu wydruków zdjęć warstwą przezroczystej pleksi – zyskują niezwykłą wizualną głębię. Są jednak sytuacje, w których Golec i Czekalska zapraszają zwierzęta do współkreowania ekspozycji, w których biorą rzeczywisty, fizyczny udział. Na czas trwania wystawy przygotowanej w 2014 roku w warszawskiej Galerii Monopol, artyści zakwaterowali w galerii kota Mono, który przemieszczając się po jej wnętrzach uruchamiał czujniki włączające zaprojektowane przez artystów neony. Dwa lata wcześniej na zaproszenie artystów w wernisażu ich wystawy w galerii Atlas Sztuki w Łodzi uczestniczyła owca Melania, na stałe mieszkająca w łódzkim zoo. Włączanie do projektów i pokazów żywych zwierząt od z górą pięćdziesięciu lat stanowi istotny nurt w sztuce współczesnej. Niektóre z działań realizowanych w jego obrębie mają drastyczny przebieg budząc sprzeciw i poważne zastrzeżenia natury etycznej. Empatyczna, świadoma postawa Golca i Czekalskiej, artystów upominających się o podmiotowość i prawa zwierząt, pozwala im uniknąć przemocy, często łączącej się z tym rodzajem praktyki twórczej.

Magdalena Lewoc

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Golec Leszek, Czekalska Tatiana

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 72 cm, szerokość: 150 cm

Rodzaj obiektu

fotografia

Technika

montaż, druk cyfrowy, fotografia cyfrowa

Tworzywo / materiał

pleksi, dibond, papier fotograficzny, wydruk cyfrowy na dibondzie pod pleksi

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

2009

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa (Europa; Polska; województwo mazowieckie), Łódź (województwo łódzkie), Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Sp/1845/4

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd