
Bez tytułu
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
Leszek Golec (ur. 1959) i Tatiana Czekalska (ur. 1966) to duet artystyczny, w którego twórczości stale obecne są zwierzęta. Niektóre z prac realizowanych przez tych artystów są zwierzętom poświęcone, tak jak tworzone w latach dziewięćdziesiątych XX wieku „Awatary” – obiekty-przyrządy służące do ratowania i przenoszenia w bezpieczne miejsce owadów. W innych, takich jak „Wearing White Vege fur Petformance for Photography” (Nosząc białe wegańskie futro. Petformance dla fotografii) z 2009 roku zwierzę jest pełnoprawnym uczestnikiem procesu powstawania dzieła i jego bohaterem. W cyklu fotografii pozyskanych do kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Szczecinie rolą artystów było wykonanie zdjęć dokumentujących aktywność białego kota o imieniu Wieloryb, który pojawiał się w zaskakujących sceneriach. Widz obserwuje efekty tej międzygatunkowej współpracy wyłącznie na fotografiach, które dzięki zastosowanej technologii – oprawieniu na aluminium i pokryciu wydruków zdjęć warstwą przezroczystej pleksi – zyskują niezwykłą wizualną głębię. Są jednak sytuacje, w których Golec i Czekalska zapraszają zwierzęta do współkreowania ekspozycji, w których biorą rzeczywisty, fizyczny udział. Na czas trwania wystawy przygotowanej w 2014 roku w warszawskiej Galerii Monopol, artyści zakwaterowali w galerii kota Mono, który przemieszczając się po jej wnętrzach uruchamiał czujniki włączające zaprojektowane przez artystów neony. Dwa lata wcześniej na zaproszenie artystów w wernisażu ich wystawy w galerii Atlas Sztuki w Łodzi uczestniczyła owca Melania, na stałe mieszkająca w łódzkim zoo. Włączanie do projektów i pokazów żywych zwierząt od z górą pięćdziesięciu lat stanowi istotny nurt w sztuce współczesnej. Niektóre z działań realizowanych w jego obrębie mają drastyczny przebieg budząc sprzeciw i poważne zastrzeżenia natury etycznej. Empatyczna, świadoma postawa Golca i Czekalskiej, artystów upominających się o podmiotowość i prawa zwierząt, pozwala im uniknąć przemocy, często łączącej się z tym rodzajem praktyki twórczej.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 72 cm, szerokość: 150 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
montaż, druk cyfrowy, fotografia cyfrowa
Tworzywo / materiał
pleksi, dibond, papier fotograficzny, wydruk cyfrowy na dibondzie pod pleksi
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Golec Leszek, Czekalska Tataiana
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Golec Leszek, Czekalska Tatiana
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Golec Leszek, Czekalska Tatiana
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.