
Bez tytułu
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
W pracach Leszka Golca (ur. 1959) i Tatiany Czekalskiej (ur. 1966), takich jak seria fotografii „Wearing White Vege Fur Petformance for Photography” (Nosząc białe wegańskie futro. Petformance dla fotografii) z 2009 roku, kluczową rolę pełni zwierzę i sposób jego przedstawiania. Projekty artystów wpisują się tym samym w długą historię ewolucji wyobrażeń zwierząt w sztuce. Od paleolitycznych malowideł naskalnych, po dzieła postmodernistyczne wizerunki zwierząt są stale obecne w ludzkiej twórczości. Siła ich atrakcyjności wynika z niegasnącej potrzeby człowieka by określić relacje pomiędzy sobą a światem istot nie-ludzkich. Na przestrzeni wieków zwierzęta w sztuce nie stanowiły jednak celu samego w sobie. Pojawiały się jako symbol i metafora, pełniąc rolę poręcznych narzędzi pozwalających ludziom opisywać relacje i emocje kształtujące ich własny świat. Obecnie, kiedy od końca lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku mówi się o tzw. „zwrocie zwierzęcym” w kulturze, zwierzę zaczyna być postrzegane jako podmiot, a nie wyłączenie przedmiot ludzkiej refleksji, a sztuka staje się jedną z form poszukiwania nowej formuły międzygatunkowych relacji. Golec i Czekalska, wpisują się w ten nurt podejmując wysiłek „przepracowania” dotychczasowych schematów. W dziełach tworzonych wspólnie ze zwierzętami pozwalają dostrzec twórczy charakter ich aktywności i wpływ na ostateczny efekt wspólnie realizowanego dzieła. Częstymi partnerami ich artystycznych projektów są koty, tak jak w przypadku „Wearing White Vege Fur Petformance fot Photography”, gdzie kot-weganin odgrywa pierwszoplanową rolę Petformera. Tworząc neologizm oparty na zbitce dwóch anglojęzycznych słów – pet (zwierzątko domowe) i performer (wykonawca, w słowniku sztuki współczesnej artysta posługujący się w procesie tworzenia dzieła własnym ciałem), Golec i Czekalska pokazują, jak zmiana sposobu mówienia o zwierzętach może wpłynąć na zmianę sposobu myślenia o ich cechach, zdolnościach i miejscu w świecie.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 100 cm, szerokość: 150 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
montaż, druk cyfrowy, fotografia cyfrowa
Tworzywo / materiał
pleksi, dibond, papier fotograficzny
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Golec Leszek, Czekalska Tatiana
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Golec Leszek, Czekalska Tatiana
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Golec Leszek, Czekalska Tatiana
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.