
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
Untitled (Covering) jest fragmentem cyklu pod tym samym tytułem realizowanym przez Sladjana Nedeljkovica od 2009 roku. Jest on konsekwencją wcześniej rozpoczętego projektu Constellations (2007–2010). W obu artysta wykorzystuje materiały wizualne pozyskiwane z gazet, internetu, pocztówek, fotografii, czy fotokopii stron z książek. Obrazy z różnych źródeł i epok Nedeljkovic zestawił w nich w rozmaite konfiguracje. Budowane przez niego panele, czasem aranżowane tematycznie, czasem dowolnie, pod kątem formalnym bądź estetycznym – przywodzą na myśl słynny Atlas Mnemosyne Aby Warburga (1866–1929), którego tablice, zestawy reprodukcji dzieł sztuki – w dużym uproszczeniu – miały zobrazować przemiany rozmaitych pojęć symbolicznych w wyobraźni artystycznej i społecznej na przestrzeni dziejów.
Cykl prac Nedeljkovica składa się z kilkuset stron gazet. Tekst na każdej jest pieczołowicie pokryty srebrną farbą, niezamalowane pozostają wydrukowane zdjęcia. Na początku artysta eksponował podwójne strony arkusza, później zaczął grupować je i mocować bezpośrednio do ścian galerii przy pomocy niewielkich magnesów; w miarę upływu czasu zaczął również redukować liczbę reprodukcji fotografii na poszczególnych arkuszach. Artysta bada mechanizmy percepcji oraz to jaki jest odbiór i interpretacja obrazów medialnych. Czy pozostawione bez podpisu, komentarza, mogą wywołać głębszą refleksję, krytycyzm, czy jednak pusta przestrzeń wokół nich pozostanie pusta.
Urodzony w 1969 roku Sladjan Nedeljkovic w latach 1994–1998 studiował w École superieure des Arts Visuels w Genewie, a pomiędzy 2001–2002 rokiem w Goldsmiths College w Londynie. Od roku 2004 mieszka i pracuje w Berlinie. W centrum jego zainteresowań są obrazy: prywatne i publiczne, drukowane i ruchome, fikcyjne i rzeczywiste. Kolekcjonuje je w formie wydruków, wycinków, fotokopii lub w innych formach. Wykorzystuje je następnie w swojej praktyce artystycznej, odkrywając nieskończoną liczbę powiązanych ze sobą aspektów produkcji materiałów wizualnych, bada ich percepcję i przekłada na spójne, precyzyjne prace: wideo, instalacje i obiekty. Oprócz działalności artystycznej Nedeljkovic wykłada wideografię, kinematografię i eksperymentalny film dokumentalny na Europejskim Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Berlinie.
Artysta brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych na świecie. W Polsce w Muzeum Narodowym w Szczecinie–Muzeum Sztuki Współczesnej pokazał szeroki wybór dzieł podczas wspólnej ekspozycji z Rolandem Schefferskim Seeing is (not) Believing (2022).
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
arkusz: wysokość: 62 cm, szerokość: 92 cm
w ramie: wysokość: 63 cm, szerokość: 93 cm
Rodzaj obiektu
kolaż
Technika
techniki graficzne, malowanie
Tworzywo / materiał
papier gazetowy, farba
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1962
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1893 — 1900
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna