treść serwisu

Po bitwie

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Jan Paweł Mazurkiewicz rozpoczął równocześnie kształcenie humanistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim i artystyczne w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Tę ostatnią ukończył pod opieką Teodora Axentowicza w 1913 roku. Wybuch pierwszej wojny światowej oznaczał wcielenie do armii austriackiej, rychłe pojmanie przez Rosjan oraz siedmioletnią niewolę na Syberii. Po wybuchu rewolucji październikowej Mazurkiewicz otrzymał zatrudnienie w sowieckim systemie oświaty artystycznej. Uczył historii sztuki i pracował w agendzie kulturalnej Armii Czerwonej (Kultproswet), wystawiając obrazy w Semipałatyńsku (dziś: Semej), Nowonikołajewsku (obecnie: Nowosybirsk) i Krasnojarsku. Po uzyskaniu bezterminowego urlopu w wojsku radzieckim repatriował się do Krakowa, a następnie Poznania, gdzie w 1922 roku otrzymał posadę w seminarium nauczycielskim. Związał się wówczas z warszawską grupą twórców „Sursum Corda”, kierowaną przez Kazimierza Stabrowskiego. Obraz Po bitwie z 1937 roku dobrze reprezentuje symboliczną fazę twórczości, w której tytuły obrazów (Marsz żałobny, Vita somnium breve, Rapsodia wojenna) nawiązywały do osobistych doświadczeń zesłańczych oraz – przez uhistorycznienie – do polskiej poezji romantycznej i neoromantycznej. Dostrzeżone przez ówczesną krytykę synestetyczne elementy powodowały, że dzieła Mazurkiewicza oddają klimat epoki w podobny sposób jak katastroficzna literatura końca lat trzydziestych. „[…] Co w dzień jest grzbietem polany – w noc dnem jest strasznego leja, | Na którym świeci, już nie wiesz: pustynia, sen czy zawieja. | Z drzew cień i szelest wyrasta i nietoperzy pogoń, | A w ludziach jest ciemna miłość i ona chroni przed trwogą. […]” – pisał Jerzy Zagórski w tomiku Wyprawy powstałym w tym samym czasie co obraz w szczecińskiej kolekcji (Poezje wybrane, wybór i wstęp Ryszard Matuszewski, Kraków 1991, s. 64). Rok 1937 był wyjątkowy: wsparty przez państwa faszystowskie frankistowski przewrót rozpoczynający hiszpańską wojnę domową silnie oddziaływał na artystów obawiających się wybuchu kolejnego konfliktu zbrojnego o skali światowej.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: na recto u dołu z prawej; J.P. Mazurkiewicz | 1937

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Mazurkiewicz Jan Paweł (1886–1978)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 50 cm, szerokość: 61 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1937

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Poznań (województwo wielkopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/429

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd