
Maska czaszkowa
około 1891 — 1900
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Papui-Nowej Gwinei
Papuasi zamieszkujący Nową Gwineę od pokoleń żyli w małych i izolowanych wioskach. Nieustannie toczyli między sobą wojny, w których nieodłącznymi atrybutami były tarcze i oszczepy. Tarcze, wraz z innymi obiektami kultu, do których się zaliczają, przechowywano w tzw. Domach Duchów, melanezyjskich świątyniach, do których wstęp mieli jedynie wtajemniczeni mężczyźni. Przed podjęciem decyzji o wyprawie wojennej zasięgano rady przodków „zamieszkujących” tarcze. Duchy czynnie włączały się do walki z wrogiem i potęgując ochronną siłę tarcz osłabiały przeciwnika, niszcząc w nim ducha walki. Prezentowana dwuosobowa tarcza wojenna atkom została wykonana przez przedstawicieli grupy etnicznej Faiwolmin, zamieszkujących Prowincję Zachodnią w Papui-Nowej Gwinei. Jest wyjątkowa, ponieważ wyrzeźbiono ją kamienną siekierką – pozostałe tarcze z oceanicznej kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie wykonano narzędziami metalowymi. Jej front jest pokryty dużym, centralnie umieszczonym motywem motyla, który otocza gąszcz powtarzalnych figur geometrycznych. Zygzaki po bokach imitują węże, natomiast powtarzające się linie w górnej i dolej części kompozycji przedstawiają szczęki krokodyla. Rysunek wykonano techniką champlevé, w której barwnik wypełnia wgłębienia. Tarcze wojenne często zdobiono wizerunkami przodków, rysunkami twarzy dawnych, dzielnych wojowników. Miały być widoczne z dużej odległości, tak aby ukryta w nich symbolika mogła być łatwo odczytana przez wrogów. Bogata ornamentyka świadczyła również o odwadze wojownika, albowiem malowane tarcze szybciej przyciągały wzrok nieprzyjaciół. Wraz z ustaniem wojen zmienił się wygląd nowogwinejskich tarcz. Wielkie, których rolą było zakrycie całego wojownika znacznie się zmniejszyły. Nadawano im czysto rytualne i symboliczne znaczenie. Omawiana tarcza jest darem od ks. André Boucharda z Catholic Mission z miejscowości Kiunga. W muzealnych zbiorach znalazła się dzięki współpracy z dr Marią Wrońską-Friend i jej mężem Anthonym Friendem. Wrońska-Friend jest etnolożką i antropolożką, która w latach 1981–1992 mieszkała i prowadziła badania na Nowej Gwinei.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
atkom
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 157 cm, szerokość: 67 cm
Rodzaj obiektu
tarcza, przedmiot kultowy
Technika
rzeźbienie, malowanie
Tworzywo / materiał
drewno, włókno roślinne, barwnik naturalny
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
około 1891 — 1900
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1841 — 1860
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1980 — 1985
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.