treść serwisu

Sztuka Papui-Nowej Gwinei Muzeum Narodowe w Szczecinie

W skład zespołu wchodzą rzeźby drewniane, w większości polichromowane, pochodzące znad rzeki Sepik leżącej w północnej Papui-Nowej Gwinei. Mieszkańcy tego rejonu stworzyli wyjątkową, oryginalną sztukę, która wyrosła na bazie ich rozbudowanych i skomplikowanych wierzeń. W ich światopoglądzie świat realny koegzystuje z nadprzyrodzonym, a granica między tymi dwoma światami jest bardzo płynna. Papuasi żyją w ciągłej obawie przed duchami, demonami i czarownikami, i szukają oparcia w swojej religii, której podstawą jest niezwykle rozwinięty kult przodków. Kult ten wyrasta z przekonania, że zmarli nie odchodzą w nicość, lecz pozostają w pobliżu i służą swym żyjącym krewnym pomocą i radą. Wizerunki przodków pojawiają się nie tylko na przedmiotach kultowych, ale zdobią też przedmioty codziennego użytku. Dodają mieszkańcom północnej część Papui-Nowej Gwinei otuchy i pewności siebie oraz poczucie, że nie są bezbronni i samotni w obliczu zagrożeń, które niesie życie.

Obiekty

13
wejście do domu (amitung) - ujęcie z przodu; Wysoka, drewniana deska ze ściętym, trójkątnym zakończeniem w górnej części oraz dużym, owalnym wycięciem w dolnej części. Jej front został pokryty dużym reliefem geometrycznym nad owalnym otworem, który pokryto barwnikami. W jego centrum znalazł się klepsydrowy wzór ze spiralnymi zakończeniami o nieznanym znaczeniu (być może przedstawia skrzydła motyla albo latającego lisa lub kończyny krokodyla). Wypukły relief pokryto ciemnobrązową farbą, przez co tworzy konturową kompozycję. W górnej i dolnej części są to dwa pionowe rzędy pojedynczych lub podwójnych, spiralnie zakończonych ciemnobrązowych linii z białym wypełnieniem, z tym że raz zwrócone są spiralną częścią do siebie a raz w przeciwną stronę. Natomiast w górnym odcinku pomiędzy liniami przedstawiono geometryczny wzór przypominający trzy białe klepsydry (jedna ucięta). Kształt rombu rozdzielający dwie pełne klepsydry dodatkowo zabarwiono ochrą. Nad poziomym pasem wzoru, na trójkątnym szczycie drzwi powtórzono dwurzędowy wzór pojedynczej, zwróconej w dół spirali zakończonej trójkątem-strzałką zwróconą w górę. Po bokach centralnego motywu usytuowano ciemnobrązowe zygzaki – motyw węża. Wolne przestrzenie pokryto w większości barwnikiem w kolorze ochry, z wyjątkiem pojedynczych trójkątów wyznaczonych liniami zygzaków i krawędziami bocznymi, z których co drugi zabarwiono białym pigmentem. Na zewnętrznej i wewnętrznej ściance widoczne ślady ciosania.

Wejście do domu (amitung)

Fiom Timopnok

około 1979

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tarcza wojenna - Ujęcie z przodu; Duża, drewniana, owalna tarcza prawdopodobnie przyciemniana sadzą z wyrytym centralnie wzorem. Jej front został pokryty pokaźnym rysunkiem przedstawiającym dwa kielichy ułożone w symetrii osiowej połączone podwójną linią od której odchodzą zaokrąglone na końcach węższe podwójne linie. Kielichy składają się z kilku rzędów zaokrąglonych linii, a ich środek wypełniają nacięcia w kształcie pojedynczych zygzaków. Całość przypomina kielichowaty ukwiał. W tarczy wydrążono jedenaście otworów w symetrycznym układzie: cztery z lewej strony, cztery z prawej strony, dwa centralnie w górnej części oraz jeden centralnie w dolnej części. Przez dziesięć przewleczono sznur z włókna roślinnego (prawdopodobnie trzcinowego), jeden – dolny pozostawiono pusty. Na powierzchni tarczy widoczne są większe i mniejsze spękania drewna, ślady ciosania wykonane kamiennym lub metalowym narzędziem oraz niewielkie wgłębienia po uszkodzeniach bojowych (strzałach).

Tarcza wojenna

nieznany

około 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska mai - Ujęcie z przodu; Drewniana maska antropomorficzna z długim nosem ozdobionym kłami dzikiej świni oraz gliniano-drewnianym mostkiem zwanym molot. Maska wydłużona i szczupła, stosunkowo wąska twarz z długim nosem, szerokimi ustami. Pod wydatnymi łukami brwiowymi znajdują się skośne oczy z zaznaczonymi powiekami, o kącikach skierowanych ku górze i gałkach ocznych w postaci muszli. Molot ma formę łukowatego uchwytu zaczynającego się poniżej nozdrzy, pod ozdobą nosa, a sięgającego do brody zakończonej ciosaną głową ptaka. Maska pokryta brązowymi barwnikami, wpadającymi w rdzawy i ciemnobrązowy kolor. Zdobiona wzorami geometrycznymi w postaci prostych i zakręcających linii (jest to prawdopodobnie forma tatuażu). Całość mai otoczona została czerwoną gliną w której umieszczono muszle, m.in. nossa i kauri (porcelanki). W ten sposób zaznaczono również policzki, opaskę nad czołem oraz górną część mostka. Na szczycie umieszczono pleciony uchwyt.

Maska mai

nieznany

1941 — 1960

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tarcza wojenna - Ujęcie zprzodu; Drewniana, prostokątna, bogato zdobiona tarcza z centralnie rozmieszczonym motywem motyla.

Tarcza wojenna

nieznany

1900 — 1940

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lalka przedstawiająca przodka - Ujęcie z przodu; Smukła, stojąca postać antropomorficzna wykonana z włókna roślinnego pomalowanego białym, brązowym i czerwonym barwnikiem. Postać ma dużą, owalną głowę pustą wewnątrz. Na jej twarzy zaznaczono duże okrągłe oczy, szeroki u nasady nos oraz wąskie usta. Na wysokości oczu usytuowano duże, odstające uszy. W stosunku do dużej głowy postać wydaje się wątła, potraktowana bardzo schematycznie. Klatka piersiowa wraz z brzuchem puste wewnątrz. Ręce wydłużone, dłonie oparte na biodrach. Nogi i ręce zakończono płaskimi łopatkami, które przedstawiają dłonie i stopy postaci.

Lalka przedstawiająca przodka

nieznany

1951 — 1995

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba przodka - Ujęcie z przodu; Drewniana rzeźba mężczyzny stojącego na stołku. Postać ma wydłużoną, owalną głowę o stożkowatym zakończeniu. Twarz pokryto wzorami geometrycznymi w ciemnobrązowym, brązowym i białym kolorze. Oczy wykonano z muszelek kauri. Na ich wysokości usytuowane są podłużne uszy. Rozchylone usta ukazują zęby. Nos duży, szeroki u nasady, ozdobiono charakterystycznym kolczykiem z kości. Z szyi i bioder zwisa włókno roślinne. Na lewym ramieniu i piersi wyrzeźbiono wzór geometryczny. Ręce układają się wzdłuż tułowia. Stopy zaznaczono symbolicznie.

Rzeźba przodka

nieznany

1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

hak do wieszania toreb - Ujęcie zprzodu; Drewniany hak z postacią ludzką (najprawdopodobniej kobietą) w górnej części i kotwicowym zaczepem z wyrzeźbioną głową ludzką w dolnej części. Hak polichromowany, bogato zdobiony

Hak do wieszania toreb

nieznany

1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

flet obrzędowy - Ujęcie z przodu; Podłużny, bogato zdobiony flet wykonany z odcinka bambusa otwartego po stronie służącej do zadęcia i zamkniętego naturalnym kolankiem po stronie przeciwnej, gdzie znajduje się drewniana figura kobiety-przodka w pozycji klęczącej z ptakiem na głowie.

Flet obrzędowy

nieznany

1951 — 1995

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba przodka przedstawiająca dzioborożca - Ujęcie z przodu; Drewniana, płaska, bogato zdobiona różnokolorowymi wzorami geometrycznymi rzeźba ptaka stojącego na okrągłym cokole. Smukła figura o wydłużonej szyi pomalowanej żółtym, ciemnobrązowym i pomarańczowym barwnikiem i dużej głowie zakończonej pomarańczowym grzebieniem, z którego zwisają włókna roślinne. Oczy zaznaczono muszlami, obrysowano je pomarańczowym, brązowym i beżowym wzorem o owalnym kształcie, przez co sprawiają wrażenie ukośnych. Duży dziób, pokryto beżowym, żółtym, pomarańczowym i ciemnobrązowym pigmentem. Tułów rzeźby zaokrąglono i pomalowano przede wszystkim pomarańczowym kolorem. Na skrzydłach i ogonie wyraźnie zaznaczono pióra, które dodatkowo pomalowano żółtym, pomarańczowym, beżowym i ciemnobrązowym pigmentem.

Rzeźba przodka przedstawiająca dzioborożca

nieznany

1951 — 1995

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska czaszkowa - Ujęcie z przodu; Maska antropomorficzna wykonana z czaszki ludzkiej. Pokryta czarnym kolorem oraz czerwono-białymi wzorami geometrycznymi. Widoczne rysy twarzy człowieka: mały i wąski nos, szerokie usta, otwory na oczy. W części górnej przyczepiono kręcone i czarne włosy ludzkie. Dookolnie wzmocniona owalną plecionką. Widoczne liczne spękania.

Maska czaszkowa

nieznany

około 1891 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska przodka ze skorupy żółwia - Ujęcie zprzodu; Maska antropomorficzna wykonana ze skorupy żółwia pokrytej beżową gliną. Widoczne rysy twarzy człowieka: wydatny nos, szerokie usta i wąskie uszy. Oczy i kontury twarzy zaznaczono muszelkami kauri. Otoczona jest owalną plecionką.

Maska przodka ze skorupy żółwia

nieznany

około 1980 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba przodka przedstawiająca dzioborożca - Ujęcie z przodu; Drewniana, antropomorficzna rzeźba z nosem przypominającym ptasi dziób.

Rzeźba przodka (dzioborożec, kokomo)

nieznany

1951 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bęben szczelinowy - Ujęcie z przodu; Drewniany bęben z charakterystyczną szczeliną u szczytu. Po obu stronach zakończony jest uchwytem stylizowanym na pysk krokodyla. Zdobiony geometryczną snycerką i polichromią w kolorze biało-czerwonym.

Bęben szczelinowy

nieznany

1841 — 1860

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 13 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+