treść serwisu

Maska przodka ze skorupy żółwia

Jest częścią kolekcji: Sztuka Papui-Nowej Gwinei

Nota popularyzatorska

Maska przodka pochodzi znad rzeki Sepik w Papui-Nowej Gwinei, dokładnie z regionu zwanego Sepikiem Środkowym. Wykonano ją ze skorupy żółwia. Kontury ludzkiej twarzy zaakcentowano muszelkami kauri, które w kulturze nowogwinejskiej symbolizują bogactwo. Sztuka tego regionu, tworzona i użytkowana przez męskie stowarzyszenia, jest silnie związana z religią, której podstawą jest rozbudowany kult przodków. Bardzo zróżnicowaną grupę wyrobów papuaskich tworzą różnorodne maski. Są wśród nich takie, których nigdy nie zakładano, np. obarczone wieloma zakazami maski mwai lub mai, będące wcieleniem mocy zmarłego przodka, oraz takie, które były elementami strojów ceremonialnych, ubieranych podczas spektakli odgrywanych z okazji ważniejszych uroczystości, takich jak inicjacje. Nad Sepikiem inicjację zwiastowała zakrywająca całe ciało tancerza wyjątkowa maska tambun. Na jej wyjątkowość wskazuje surowiec, z którego została w całości wykonana – włókna roślinne. Podstawowym tworzywem artystów znad Sepiku była bowiem kość i polichromowane lub czernione drewno. Papuasi wierzą, że w momencie śmierci człowieka uwalnia się nadprzyrodzona moc ulokowana w jego czaszce. Z wierzeń tych wyrasta malezyjski kult czaszek. Czaszki przodków ozdabiano piórami i muszlami, a niektóre z nich pokrywano gliną, w której modelowano rysy twarzy w taki sposób, że przypominały maski. Prezentowany egzemplarz nawiązuje do tego zwyczaju. Czaszki przodków uważano za obiekty magiczne i święte, dlatego przechowywano je w świątyniach, tzw. Domach Duchów. Były najlepszym gwarantem stabilizacji i dobrobytu całej społeczności, dostęp do nich mieli wyłącznie wtajemniczeni mężczyźni. Wierzono, że czaszki przodków zapewniają dobrobyt i powodzenie całej społeczności. Ich moc gwarantowała pomyślność w wyprawach myśliwskich oraz pomagała w działaniach wojennych. Władze kolonialne i misyjne zakazały używania czaszek. Wprowadziły również europejskie praktyki pochówków zmarłych. Obecnie nad Sepikiem jednym z materiałów używanych do produkcji masek opartej na dawnej tradycji jest skorupa niewielkiego żółwia rzecznego. W ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat maski tego typu zaczęto wykonywać również na potrzeby rynku turystycznego.

Katarzyna Findlik-Gawron

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 28 cm, szerokość: 21.7 cm

Rodzaj obiektu

przedmiot kultowy, przedmiot magiczny, maska ceremonialna

Technika

wyplatanie, modelowanie

Tworzywo / materiał

sznurek z włókna roślinnego, włókno roślinne, pancerz żółwia rzecznego, muszle kaurii, glina

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1980 — 1985

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: dorzecze Sepiku (Nowa Gwinea); Momase, region (Papua-Nowa Gwinea); znalezienie: Tambanan (Papua-Nowa Gwinea), dorzecze Sepiku (Nowa Gwinea); Momase, region (Papua-Nowa Gwinea)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/EP/1781

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd