treść serwisu

Hak do wieszania toreb

Jest częścią kolekcji: Sztuka Papui-Nowej Gwinei

Nota popularyzatorska

W wierzeniach Papuasów bardzo ważną rolę przypisuje się przodkom, którzy obdarzani są dużym szacunkiem i czcią. Kult przodków wywodzi się z przekonania, że zmarli nie odchodzą do innego świata. Pozostają na ziemi i nadal są częścią swojej społeczności, której służą wiedzą i wsparciem. Według Papuasów śmierć uwalnia siłę, która za życia gromadzi się w głowie. Wierzenia te dały początek kultowi czaszek, które m.in. wieszano na hakach kultowych w Domach Duchów, nowogwinejskich świątyniach. Głowy były własnością całej społeczności, a uwalniana z nich moc miała zapewnić dobrobyt i powodzenie całej wiosce. Władze kolonialne i misyjne doprowadziły do likwidacji nowogwinejskiego kultu czaszek, w związki z czym swoje przeznaczenie zmieniły także haki kultowe. W domach mieszkalnych wieszano na nich torby bilum z przedmiotami codziennego użytku oraz żywnością, chroniąc ją w ten sposób przed szczurami, psami i dziećmi. Domowe haki mogły być własnością prywatną, natomiast te wieszane w Domach Duchów należały do całej społeczności. Prezentowany obiekt wykonano w Sepiku Środkowym w Papui-Nowej Gwinei. Obszar ten obejmuje dorzecza Sepiku, na odcinku od miejscowości Ambunti aż po ujście rzeki Yuat. Wśród rzeźbionych obiektów kultowych Środkowego Sepiku dominują przedstawienia antropomorficzne. Rzeźby przodków z tego regionu zazwyczaj mają wydłużony korpus, płaską twarz, prosty nos i wąskie usta. Omawiany hak składa się z rzeźby przodka (najprawdopodobniej żeńskiego) i kotwicowego zaczepu z wyrzeźbioną głową w dolnej części. Kontury twarzy zaznaczono rzędami kontrastowych kropek, które symbolizują oczy mitycznych przodków. Oznacza to, że obiekt mógł być potężnym przedmiotem magicznym. Świadczyć o tym może również głowa umieszczona w dolnej partii haka. Obiekty kultowe obdarzone są potężną mocą zwaną mana. Nie powinny ich dotykać, a nawet przebywać wśród nich, osoby niewtajemniczone, do których należą kobiety i dzieci. Ich wykonaniem zajmują się wyłącznie wtajemniczeni mężczyźni – strażnicy kultu, którzy są w stanie opanować ich siłę. Wierzono, że hak jest „mieszkaniem” przodka, którego zadaniem była ochrona konkretnego domostwa i wioski.

Katarzyna Findlik-Gawron

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 105.4 cm, szerokość: 19 cm

Rodzaj obiektu

przedmiot kultowy, hak, rzeźba

Technika

wyplatanie, malowanie, rzeźbienie

Tworzywo / materiał

muszla kauri, włókno roślinne, barwnik naturalny, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1951 — 2000

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: dorzecze Sepiku (Nowa Gwinea); Momase, region (Papua-Nowa Gwinea); znalezienie: Tambanum (Papua-Nowa Gwinea), dorzecze Sepiku (Nowa Gwinea)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/EP/1969

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd