treść serwisu

Maska mai

Jest częścią kolekcji: Sztuka Papui-Nowej Gwinei

Nota popularyzatorska

Geneza powstania masek mai wiąże się z legendą opowiadającą o przodkach Iatmul, którzy chcieli przywłaszczyć moc obcych tancerzy ukrytą w ich występach i silnych głosach rozbrzmiewających przez bambusowe tuby zwane również mai. Pewnego razu wojownicy Iatmul udali się na północ, do miejsca, z którego słyszane były tajemnicze dźwięki. Pojmali tancerzy i zaprowadzili ich do swojej wioski. Na co oni powiedzieli: „możecie nas wypuścić to dla Was wystąpimy”. Iatmul przyglądali się i naśladowali występ mężczyzn, tak długo, aż przejęli śpiew dwóch mai. Tymczasem w wiosce dwaj bracia Malimali i Yambuge mieli dwie siostry Yambugendshoa i Malindshoa. Dziś Iatmul podczas festiwalu singsing tańczą tak, jak tych czterech przodków, a rzeźbione w parach mai przedstawiają męskie i żeńskie nadprzyrodzone rodzeństwo – dwóch braci oraz dwie siostry.

Maska charakterystyczna dla zachodniej grupy Iatmul, mówiącej dialektem Nyaula. Ma typowy dla mai łukowaty uchwyt zwany molot, który przyjmuje formę gliniano-drewnianego mostka rozpoczynającego się poniżej nozdrzy a zakończonego pod brodą rzeźbioną głową ptaka. Podczas ceremonialnego tańca młodzi mężczyźni i chłopcy zakładali, zakrywające twarz oraz górną część ciała mai na duże, plecione, przypominające stelaże kostiumy, udekorowane liśćmi, piórami i muszlami. Tancerze występują w nich na platformie z tłem przedstawiającym góry Aleksandra, skąd według Iatmul pochodzą mai. Po występie przechowywane są w domu mężczyzn, w którym też powstają. Iatmul wierzą, że mai są wcieleniem obecności przodków, a ich tworzenie pojmowane jest jako wyrastanie. Uczestniczy w nim nie tyle właściwy męski krewny-rzeźbiarz, ile przodkowie, którzy nasycają maskę duchowością, bez której mai byłyby tylko kawałkiem drewna. Regulowany wieloma zasadami i działaniami, sześciotygodniowy proces zakończony jest dopiero pierwszym występem, pozwalającym przemówić maskom, stającym się wówczas pełnoprawnymi osobami.

Katarzyna Findlik-Gawron

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Maska mai

Inne nazwy

mai; mwai; mei; mwei

Autor / wytwórca

rzeźbiarz: nieznany
Iatmul

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 80.7 cm, szerokość: 19 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, przedmiot kultowy, maska do tańca, maska ceremonialna

Technika

rzeźbienie, malowanie, wyplatanie

Tworzywo / materiał

drewno, glina, muszla kauri (porcelanki), muszla Nassa, kieł świni, barwnik naturalny, włókno roślinne

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1941 — 1960

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Korogo (Papua-Nowa Gwinea), dorzecze Sepiku (Nowa Gwinea)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/EP/1209

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+