
RW
2020
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Twórczość Zbigniewa Romańczuka (1960– ) od z górą dwóch dekad cechuje analityczne podejście do problematyki obrazu cyfrowego. Rewolucja digitalna umożliwiła generowanie obrazów na podstawie systemu binarnego i oderwanie ich od materialnego podłoża, a poprzez sieć łączy komputerowych ich cyrkulację na niespotykaną dotychczas skalę. Obrazy złożone z pikseli cechuje nie tylko łatwość upowszechniania, ale też podatność na daleko idącą transformację. Otwartość na przekształcanie, korektę i manipulację w sugestywny sposób ujawnia odmienną specyfikę domeny cyfrowej, odróżniającą ją od świata tradycyjnych obrazów, trwale związanych ze swoim materialnym podłożem. Dzisiejsze zdominowanie ikonosfery przez obrazy cyfrowe ma bezprecedensowy wpływ na sposób w jaki postrzegamy rzeczywistość, a w konsekwencji na zmianę społecznych relacji i tworzenie się nowych modeli uczestnictwa w świecie.Te kulturowe i społeczne efekty oddziaływania epoki cyfrowej są naturalnym kontekstem i punktem odniesienia dla praktyki artystycznej Romańczuka. Żeby móc je w pełni zrozumieć artysta stawia najbardziej fundamentalne pytania o to, czym jest obraz cyfrowy, jaka jest jego natura i w jakie interakcje może wchodzić z innymi fenomenami wizualnymi, takimi jak na przykład klasyczne malarstwo.Nr 1 to obraz zrealizowany w trakcie wieloletniego, autorskiego programu artystyczno-badawczego pod nazwą Grid system, którego nadrzędnym celem było rozpoznanie problematyki obrazu w epoce rozwoju technik reprodukcji oraz możliwości kreowania i przetwarzania obrazów w środowisku cyfrowym. Jak wiele innych prac Romańczuka Nr 1 został opracowany na komputerze przy użyciu cyfrowej obróbki graficznej. Tak przygotowana przez artystę „informacja” została metodą druku cyfrowego przeniesiona na płótno, w efekcie czego powstał wielkoformatowy, materialny obraz, w którym rytmicznie rozmieszczona sekwencja powiększonych, rozpikselowanych punktów obrazu rastrowego, tworzy niezwykle sensualną, energetyczną całość o silnych efektach optycznych i gęstych strukturach modularnych.Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 132.5 cm, szerokość: 273.1 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
grafika komputerowa, druk cyfrowy
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Borkowska, Joanna
2020
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Radke, Marek
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Radke, Marek
1994
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.