treść serwisu

Postawangarda i sztuka progresywna Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół obiektów artystycznych obejmujący okres od lat siedemdziesiątych XX wieku do chwili obecnej. Nadrzędną cechą decydującą o doborze prac była kwestia użytego języka i jego nowatorskości lub odmienności od tych powszechnie stosowanych w sztukach wizualnych. Wśród wybranych obiektów znajdują się dzieła takich artystów jak Józef Robakowski, Antoni Mikołajczyk, Zbigniew Taszycki i innych.

Obiekty

0
Tower of Babel - ujęcie z przodu; Drewniane, bambusowe pudełko - pozytywka składające się z trzech drewnianych elementów (nałożonych jeden na drugim). Na szczycie oraz wbudowane w dwie części (pierwsza i druga od góry) mają wbudowny mechanizm wytwarzający dżwięki, który uruchamia się przekręcając metlowe korby. Z przodu w części środkowej obiektu wystaje z półokrągłego (w kształcie łuku) wycięcia metalowa korba, takie samo wycięcie znajduje się poniżej tej części. Na szczycie zamontowany jest mechanizm - metalowe urządzenie, przez które przechodzi pasek białego papieru z dziurkami o szer. 7 cm. i długości ok. 40 cm, oba jego końce sklejone są taśmą przezroczystą. Wraz z przekręcaniem metalowej korbki wystającej nad kolejną, gładką stroną obiektu - wytwarzany jest dźwięk, a pasek papieru przesuwa się.

Tower of Babel | Wieża Babel

Simmons, Adam

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz; RW - ujęcie z przodu; Kwadratowy obraz na płótnie. Na ciemnym, czarno-szmaragdowo-grafitowym tle malutkie połyskujące na złoto kropki; na dole obrazu kumulacja kropek złoto-żłótych, różowych i niebieskich (z przewagą tych pierwszych) rozrzedzające się ku górze do mniej więcej połowy obrazu.

RW

Borkowska, Joanna

2020

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz, 09/08 (w Daugavpils) - ujęcie z przodu; Na złoto-jasnobrązowym tle sześć czerwonych kropek: dwie pełne kropki - jedna przy górnej lewej krawędzi obrazu, druga bliżej prawego dolnego rogu. Pozostałe 4 kropki ( 3 namalowane tuż przy krawędziach są niepełne) umiejscowione po dwie niedaleko prawego górnego rogu oraz przeciwnego lewego dolnego rogu. Obraz namalowany na płótnie naciągniętym na wypukłą formę z drewna - płótno przycięte równo do łuku formu w dolnej i górnej jej części.

09/08. W Daugavpils

Radke, Marek

2008

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz. Wrażenie czerwone - ujęcie z przodu; Kwadratowy obraz. Czerwone, na pierwszy rzut oka, tło jest niejednolite - widoczne są pociągnięcia pędzla, delikatne, drobne smugi w odcieniach od jasnoczerwonego do grafitu. Czarna kropka o średnicy 11,5 cm jest przesunięta od środka pracy na lewo i lekko w górę. Namalowana pędzlem, czarną matową farbą, spod warstwy malarskiej prześwituje miejscami czerwone tło. Obraz oprawiony w drewnianą, pomalowaną na szaro ramę okalającą obraz.

Wrażenie czerwone nr 24

Radke, Marek

1994

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz - ujęcie z przodu; Obraz złożony z 2 równych części połączonych metalowymi zawiasami pod kątem prostym. Górna część przedstawia szkicowy zarys kosza plażowego usytuowany na pierwszym planie po prawej stronie obrazu na tle linii horyzontu. Barwy pastelowe, błękitne, białe, ugrowe. Dolną część wypełnia głównie żółta płaszczyzna, na niej leżące dwie postaci zarysowane konturowo. Jedna z nich leży bokiem, druga na brzuchu ma kąpielówki w niebieskie paski. Prawą stronę obrazu zajmuje siedząca sylwetka kobiety, z ciemnymi włosam, jej głowa zwrócona jest w bok, jakby patrzyła poza obraz. Jej figura obrysowana różową farbą, część ciała (nogi i brzuch) zamalowana na jasnobrązowo, częśc (twarz, ramiona, dekold) na jasnoróżowy kolor. Siedzi ze zgiętymi nogami na białym kocu lub ręczniku.

Mały świat (plaża)

Szamborski, Wiesław

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz

Martwy język

obraz

Krygier, Monika

2002

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz z cyklu Moja gramatyka NIE-RO-ZU-MIEM - ujęcie z przodu; Kompozycja abstrakcyjna w układzie pionowo wydłużonego prostokąta. Na jednolicie szarym tle widoczne dwa elementy: w górnej partii kompozycji - biała, nieregularna plama, z mniejszą, czerwoną plamą w jej centrum; w dolnej części kompozycji - czerwona kropka. Poniżej białej plamy monochromatyczne, wyodrębnione jedynie w gładkiej fakturze obrazu (w postaci lekkich zgrubień konturu) trzy podobne, nieregularne formy, z których dwie z mniejszą plamą w środku.

NIE-RO-ZU-MIEM

Krygier, Monika

2002

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Mały intymny świat (plaża) - Ujęcie z przodu; Obraz dwuelementowy składany pod kątem prostym w połowie. Od górnej krawędzi, z lewej (1/3 szerokości) biegnie ukosem z góry w dół brązowo-szara linia. Po prawej postać kobieca wypełniająca całą wysokość kompozycji, ujęta do kolan, głowa w zarysie do wysokości czoła. Ubrana w różowy z niebieskimi obszyciami kostium kąpielowy. Po lewej, w głębi naszkicowana sylwetka siedzącego w koszu mężczyzny w ciemnych slipkach. Koloryt płaszczyzny czystych tonów: kobieta na tłe czerwieni, mężyzna na jasno-amarantowym tle oparcia kosza plażowego, za nim jasna płaszczyzna z niewielką plamą niebieskiego (morza?) pośrodku.

Mały intymny świat (plaża)

Szamborski, Wiesław

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Non vedo perche... - ujęcie z przodu; Obraz na szarym płótnie, bez ram, z drewnianymi listewkami w górnej i dolnej części. Praca kompozycyjnie podzielon na pół: w lewej części na szaro-brązowym płótnie szablonowy tekst drukowanymi literami w odcieniach szarości wypisany ciągiem, drugą połowę zajmuje biało-czarna mapa geograficzna z wypisanymi róznymi kontynentami, krajami oraz miastami. Pomiędzy mapą a tekstem namalowana czarną smolistą substancją połowa figury smukłej wazy.

Non vedo perche... (I do not see why...) | Nie wiem dlaczego ....

Tarshito

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Nr 1 - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym. Biała powierzchnia płótna wypełniona na całej powierzchni rytmicznie rozmieszczonymi rozpikselowanymi punktami. Środki punktów czarne, obrzeża w rozjaśnianej stopniowo skali kolorystycznej od ciemnoniebieskiego do błękitnego.

Nr 1 

Romańczuk, Zbigniew

2013

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja kwadratowa 6.01.04 - ujęcie z przodu; Kompozycja kwadratowa. Do płyty pilśniowej na całej powierzchni przyklejone czworokątne, wielobarwne listewki. Szerokość i głębokość listewek zróżnicowana. Różną szerokość mają także niewielkie odstępy pomiędzy listewkami. Płyta stanowiąca tło kompozycji fioletowa, kolorystyka listewek zróżnicowana: żółć, zieleń, odcienie czerwieni, oranż granat, róż. Barwy czyste, nasycone.

6.01.04

Nowacki, Andrzej

2004-01-06

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kury i koguty - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym. W części górnej rytmicznie rozlokowane, ciasno stłoczone, nagie sylwetki ludzkie z głowami kur i kogutów. Postacie kur białe, kogutów czerwone. Postacie są zgromadzone w dwóch symetrycznych grupach i zwrócone w stronę centralnie umieszczonego, czerwonego prasołu (prawosławny ołtarz). W części dolnej wydłużony prostokąt, w układzie horyzontalnym utworzony z jasnoczerwonej meandrującej wstęgi na czarnym tle . Tło przedstawienia gęsto wypełnione rytmicznymi układami jajek, u góry białych, w partiach dolnych białych i czerwono-brązowych.

Kury i koguty

Sobczyk, Marek

1989 — 1990

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wrota (Drzwi) - ujęcie z przodu; Kompozycja prostokątna o zbliżonych do kwadratu proporcjach złożona z dwóch symetrycznych drewnianych płyt z przyklejonymi na awersie drucikami ze stali miedziowanej. Na każdej z dwóch płyt druciki zakomponowane w kilkunastu poziomych pasach. Pojedyncze pasy wypełnione ciasno wielokrotnie giętym drucikiem w rytmicznym pionowym układzie.

Wrota (Drzwi)

Turewicz Lafranchi, Małgorzata

1996

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Palimpsest - ujęcie z przodu; Tryptyk malarski wykonany na trzech oryginalnych, czarnych tablicach szkolnych. Układ tablic pionowy. Tablice z płyty pilśniowej w drewnianych ramach. Powierzchnia tablic silnie spękana. Na każdej z trzech tablic wizerunek czarnego, dziewczęcego fartucha szkolnego bez rękawów wypełniający 3/4 powierzchni kompozycji.

Palimpsest

Nowicka-Grochal, Hanna

1988

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fotografia; Identyfikacja - ujęcie z przodu; Czarno-biała fotografia w układzie poziomym przedstawiająca scenę zainscenizowaną w plenerze. Na pierwszym planie po prawej stronie sylwetka stojącego mężczyzny  w ujęciu całopostaciowym en face. Mężczyzna trzyma, w opuszczonych wzdłuż ciała rękach, tablicę rejestracyjną z numerem AF-130448. Po lewej tył zaparkowanego białego samochodu z wyeksponowaną tablicą rejestracyjną. W tle drzewa, drewniany krucyfiks i parkowa ławka. Fotografia oprawiona w czarne passe partout oraz czarną, przeszkloną ramę.

Identyfikacja

Karwowski, Antoni

1980

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz Może morze XXIV - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym podzielona na dwie równe części wzdłuż pionowej osi obrazu. Lewa część z przedstawieniem wzburzonego morza oprawiona z trzech stron w drewnianą, profilowaną ramę z jasnego drzewa. Na pierwszym planie spienione  morskie fale. U dołu w ciemnych tonacjach zieleni, wyżej z rozjaśnionymi kremowo-żółtawymi partiami rozbryzgujących się bałwanów, powyżej partie ciemnoniebieskiego nieba. W p.d. rogu sygnatura autora: W. LUBINIECKI '08. Prawa część, bez ramy, na całej powierzchni jednolicie pokryta drobnym, jasnym piaskiem. Na tej części płótna drobne rozproszone ubytki warstwy wierzchniej obrazu. U dołu pionowej krawędzi obrazu sygnatura autora w postaci stempla wykonanego czerwonym tuszem: PIOTR C. | KOWALSKI.

Może morze XXIV

Kowalski, Piotr C.

2008

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja; Szukam indywidualności - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym. Na szarej tekturowej tablicy kilkanaście poziomych rzędów naklejonych nowych zapałek. Ponad nimi napis wielkimi literami wykonany z czarnej folii samoprzylepnej: SZUKAM INDYWIDUALNOŚCI. Zapałki ułożone ciasno jedna przy drugiej, dominują zapałki o standardowych wymiarach i wyglądzie. Gdzieniegdzie w rzędach zapałek pojawiają się zapałki o wykraczającym poza normę wyglądzie - dłuższe, grubsze, uszkodzone, podwójne. Narożniki i krawędzie tektury z licznymi śladami nakłuć pomontażowych.

Szukam indywidualności

Ciesielski, Andrzej

1997 — 2004

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pozytywny negatyw, negatywny pozytyw - ujęcie z przodu; Dyptyk złożony z dwóch czarno-białych fotografii oprawionych na dibondzie pod pleksi. W lewej części dyptyku sylwetka białego pływającego po jeziorze łabędzia. Z prawej strony czarny łabędź w tym samym układzie i scenerii. W obu częściach dyptyku, wzdłuż pionowych krawędzi widoczna perforacja kliszy fotograficznej.

Pozytywny negatyw, negatywny pozytyw

2012

Muzeum Narodowe w Szczecinie

One Week at Demarco Gallery - ujęcie z przodu; Czarno-biała fotografia z przedstawieniem kartki z kalendarza. Na białym tle czarne nadruki i odręczne napisy. W centrum wyeksponowana powiększoną czcionką cyfra 20, powyżej napis AUGUST, poniżej: SUNDAY |5.00. W dolnej części przedstawienia czarna prostokątna ramka, wewnątrz, w centrum wzdłuż górnej, krawędzi napis: NOTES | What did you find interesting today? | What has attracted your attention? | Please write it down. Thank you. W jej obrębie szereg odręcznych, częściowo nieczytelnych, adnotacji. Jedna z adnotacji poniżej ramki.

One Week at Demarco Gallery | Jeden Tydzień w Galerii Demarco

Michałowska, Maria

1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

One Week at Demarco Gallery - ujęcie z przodu; Czarna tekturowa plansza w układzie poziomym z siedmioma czarno-białymi fotografiami naklejonymi w dwóch rzędach. W rzędzie górnym cztery pionowe fotografie, w rzędzie dolnym trzy poziome. Fotografie dokumentują akcję Marii Michałowskiej przeprowadzoną w Galerii Demarco w Edynburgu pomiędzy 20 a 26 sierpnia 1972. Na poszczególnych siedmiu fotografiach prezentowana jest dokumentacja kolejnych siedmiu dni akcji. W dolnym lewym rogu planszy naklejony pasek papieru z napisem wykonanym na maszynie w brzemieniu: One week at Demarco Gallery - photographic registration.

One Week at Demarco Gallery | Jeden Tydzień w Galerii Demarco

Michałowska, Maria

1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

One Week at Demarco Gallery - ujęcie z przodu; Pożółkła kartka papieru z tekstem napisanym na maszynie naklejona na tekturkę. Autorski opis akcji zrealizowanej przez artystkę w Galerii Demarco w Edynburgu w dn. 20.08-26.08.1972. tekst napisany na maszynie czarną czcionką, tytuł w centrum wzdłuż górnej krawędzi czerwoną czcionką. Miejsca realizacji akcji w centrum u dołu strony czerwoną czcionką. Wzdłuż prawej krawędzi zabrudzenia w postaci dwóch pożołkłych plam. W lewym dolnym rogu zdarta wierzchnia warstwa papieru. We wszystkich narożnikach dziurki (ślady po montażu). Na rewersie w narożnikach ślady po taśmie montażowej.

One Week at Demarco Gallery | Jeden Tydzień w Galerii Demarco

Michałowska, Maria

1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dyptyk - Widok detalu. Dwa kwadratowe obrazy połączone ze sobą tworząc poziomą kompozycję. Płaszczyzna obu utrzymana w jasnej monochromatycznej tonacji z uformowanymi wzniesieniami i wgłębieniami. Nad obiema częściami zawieszone od góry na żyłkach kwadratowe, transparentne płytki pleksi z wtopionymi weń nieregularnymi, płaskimi, kolorowymi elementami po bokach. W centrum płytki, w lewej części pracy, naklejone polakierowane na czarno dwie wklęsłe formy: jedna większa, elipsoidalna, druga podłużna, wygięta okala lewą stronę większej bryły. W prawej części, centralnie na płytce umieszczone blisko siebie dwie białe wypukłe formy. Większą bryłę, z prawej strony okala mniejsza. Cała kompozycja, w swych głównych elementach zbudowana jest na przeciwieństwach: wklęsłe-wybrzuszone, białe-czarne, pozytyw-negatyw.

Światłoformy słońca I

Stanek Zdzisław

około 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerze - Ujęcie wszystkich ośmiu talerzy z góry. Zestaw ośmiu białych talerzy, na każdym nadrukowane czarne, geometryczne, abstrakcyjne formy, przypominające krzyże o zróżnicowanych proporcjach. Powstałe z przekształceń fotografii miasta (ulic, budynków) zajmują w różnych konfiguracjach różną część powierzchni każdego z ośmiu talerzy. Na jednym nadruk jest wyraźnie inny. W prostokącie o cienkim konturze znajdują się kolejne cienko konturowe prostokąty, trzy większe w jednym rzędzie oraz trzy mniejsze w drugim rzędzie. Te z kolei zawierają układy geometrycznych form, nawiązujące do uabstrakcyjnionych krzyży na pozostałych talerzach. W jednym z prostokątów krzyż równoramienny.

New York Composite | Kompozycja nowojorska

Mysłowski, Tadeusz

1991

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kolaż; Love - Ujęcie z przodu. Na arkuszu szarego papieru pakowego poprzyklejane fotografie, kartki papieru, pomalowane, porysowane, popisane przez autora, z których większość wychodzi poza obszar podkładu. U góry na środku wysunieta znacząco poza obszar szarego papieru fotografia twarzy mężczyzny. Jej lewa strona ma nałożony czerwony filtr. Przy ustach dorysowany czarnym flamastrem dymek z napisem LOVE. Na czole mężczyzny fragment biało-czarnego zdjęcia dłoni, prawdopodobnie dziecięcej, odwróconej wewnętrzną stroną na przód; na górze, na środku metalowa śruba. Pod fotografią poprzerywany, podziurawiony plakat z sylwetką mężczyzny, porysowany kolorowymi pastelami z widocznymi śladami operowania ostrym narzędziem. Na nim naklejona widokówka z Pragi z dorysowaną czarną ramką o zaokrąglonych rogach i schematycznie przedstawionymi ptakami. Pod pocztówką na wydruku napis KNÍŽÁK z odręcznie dodanymi, czerwonymi oznakowaniami diakrytycznymi nad nazwiskiem oraz powyżej dopisane odręcznie - Milan. Pod plakatem z lewej kartka papieru z napisem KILL | YOURSELF | & | FLY ! obwiedziona nieregularną czarną ramką. U góry po lewej fotografia przebranej postaci performera z uniesionymi ramionami stojącego na samochodzie, a na niej biała koperta z odręcznym napisem: COLLAGE |

Love | Miłość

Knizak Milan

1968

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz; Szalag - V (I) - Ujęcie z przodu. Kompozycja należąca do serii czterech prac o wspólnym motywie trzech scalonych wstęg. Pasma żółej, granatowej i niebieskiej linii falujące wokół wspólnego środka w tonacji jaśniejszej niż ostatnia wstęga, otoczone sinoniebieskim kołem. Cztery rogi pracy również w kolorze niebieskim.

Szalag - V (I) | Wstęga V (I)

Fajó, János

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 57 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd