treść serwisu

Postawangarda i sztuka progresywna Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół obiektów artystycznych obejmujący okres od lat siedemdziesiątych XX wieku do chwili obecnej. Nadrzędną cechą decydującą o doborze prac była kwestia użytego języka i jego nowatorskości lub odmienności od tych powszechnie stosowanych w sztukach wizualnych. Wśród wybranych obiektów znajdują się dzieła takich artystów jak Józef Robakowski, Antoni Mikołajczyk, Zbigniew Taszycki i innych.

Obiekty

0
dyptyk - Ujęcie centrum płytki. Dwa kwadratowe obrazy połączone ze sobą tworząc poziomą kompozycję. Płaszczyzna obu utrzymana w jasnej monochromatycznej tonacji z uformowanymi wzniesieniami i wgłębieniami. Nad obiema częściami zawieszone od góry na żyłkach kwadratowe, transparentne płytki pleksi z wtopionymi weń nieregularnymi, płaskimi, kolorowymi elementami po bokach. W centrum płytki, w lewej części pracy, naklejone polakierowane na czarno dwie wklęsłe formy: jedna większa, elipsoidalna, druga podłużna, wygięta okala lewą stronę większej bryły. W prawej części, centralnie na płytce umieszczone blisko siebie dwie białe wypukłe formy. Większą bryłę, z prawej strony okala mniejsza. Cała kompozycja, w swych głównych elementach zbudowana jest na przeciwieństwach: wklęsłe-wybrzuszone, białe-czarne, pozytyw-negatyw.

Światłoformy słońca I

Stanek Zdzisław

około 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerze - Ujęcie ośmiu białych talerzy. Na każdym nadrukowane, czarne abstrakcyjne, geometryczne formy.

New York Composite | Kompozycja nowojorska

Mysłowski Tadeusz

1991

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kolaż; Love - Ujęcie z przodu. Na arkuszu szarego papieru pakowego poprzyklejane fotografie, kartki papieru, pomalowane, porysowane, popisane przez autora, z których większość wychodzi poza obszar podkładu. U góry na środku wysunieta znacząco poza obszar szarego papieru fotografia twarzy mężczyzny. Jej lewa strona ma nałożony czerwony filtr. Przy ustach dorysowany czarnym flamastrem dymek z napisem LOVE. Na czole mężczyzny fragment biało-czarnego zdjęcia dłoni, prawdopodobnie dziecięcej, odwróconej wewnętrzną stroną na przód; na górze, na środku metalowa śruba. Pod fotografią poprzerywany, podziurawiony plakat z sylwetką mężczyzny, porysowany kolorowymi pastelami z widocznymi śladami operowania ostrym narzędziem. Na nim naklejona widokówka z Pragi z dorysowaną czarną ramką o zaokrąglonych rogach i schematycznie przedstawionymi ptakami. Pod pocztówką na wydruku napis KNÍŽÁK z odręcznie dodanymi, czerwonymi oznakowaniami diakrytycznymi nad nazwiskiem oraz powyżej dopisane odręcznie - Milan. Pod plakatem z lewej kartka papieru z napisem KILL | YOURSELF | & | FLY ! obwiedziona nieregularną czarną ramką. U góry po lewej fotografia przebranej postaci performera z uniesionymi ramionami stojącego na samochodzie, a na niej biała koperta z odręcznym napisem: COLLAGE |

Love | Miłość

Knizak Milan

1968

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz; Szalag - V (I) - Ujęcie z przodu. Kompozycja należąca do serii czterech prac o wspólnym motywie trzech scalonych wstęg. Pasma żółej, granatowej i niebieskiej linii falujące wokół wspólnego środka w tonacji jaśniejszej niż ostatnia wstęga, otoczone sinoniebieskim kołem. Cztery rogi pracy również w kolorze niebieskim.

Szalag - V (I) | Wstęga V (I)

Fajó, János

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz; Szalag - III - Ujęcie z przodu. Kompozycja należąca do serii czterech prac o wspólnym motywie trzech scalonych wstęg. Pasma żółej, różowej i czerwonej linii falujące wokół wspólnego środka w tonacji pudrowego różu, otoczone jasnofioletowym kołem. Cztery rogi pracy w kolorze czerwieni.

Szalag - III | Wstęga III

Fajó, János

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz; Szalag - IV - Ujęcie z przodu. Kompozycja należąca do serii czterech prac o wspólnym motywie trzech scalonych wstęg. Pasma żółej, szmaragdowej i zielonej linii falujące wokół wspólnego środka w tonacji jasnozielonej, otoczone kołem w odcieniu jasno-seledynowym. Cztery rogi pracy w kolorze zielonym.

Szalag - IV | Wstęga IV

Fajó, János

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz; Szalag - II - Ujęcie z przodu. Kompozycja należąca do serii czterech prac o wspólnym motywie trzech scalonych wstęg. Pasma żółej, jasnobrązowej i pomarańczowej linii falujące wokół wspólnego środka w tonacji żółtopomarańczowej, otoczone kołem w odcieniu starego złota. Cztery rogi pracy w kolorze jasnego pomarańczu.

Szalag - II | Wstęga II

Fajó, János

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia; W pracowni Apellesa XIII - Ujęcie z przodu na białym tle. Czarno-biała, pozioma kompozycja rozświetlona z góry, ciemniejsza u dołu. Na porysowanej i poplamionej podłodze z płytek pcv leży podłużny obiekt, ujęty z góry pod kątem. Jego lewy koniec przesunięty jest nieznacznie w kierunku pierwszego planu. Obiekt składa się z dwóch wiązek drewnianych listew, ułożonych jedna na drugiej i z płótna, połączonych za pomocą sznurka oraz śrub. W prawej części kadru ledwo widoczny, rozmazany w wyniku długiego naświetlania kliszy, zarys skulonej postaci, opierającej się szeroko rozstawionymi rękoma o podłogę.

W pracowni Apellesa XIII

Smoczyński, Mikołaj

około 1984

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia; W pracowni Apellesa XII - Ujęcie z przodu na białym tle. Czarno-biała, pozioma kompozycja rozświetlona od góry, ciemniejsza u dołu z punktem ostrości na dalszym planie. Na podłodze z płytek pcv leży obiekt w kształcie litery T, ujęty z góry, pod kątem, z częścią horyzontalną lekko przekręconą ku prawej, dolnej części kadru. Obiekt składa się z dwóch wiązek drewnianych listew i płótna, połączonych za pomocą sznurka oraz śrub. Część horyzontalna obiektu jest zdecydowanie ostrzejsza, lepiej widoczna od części wertykalnej, niewyraźnej i rozmazanej. Na porysowanej podłodze wyróżniają się koliste czarne linie.

W pracowni Apellesa XII

Smoczyński, Mikołaj

około 1984

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia; W pracowni Apellesa XI - Ujecie z przodu bez tła. Czarno-biała, pozioma kompozycja rozświetlona od góry, ciemniejąca u dołu. Na podłodze z płytek pcv leży obiekt w kształcie litery T, ujęty z góry, pod kątem, z częścią horyzontalną lekko przekręconą ku prawej dolnej części kadru. Obiekt składa się z dwóch wiązek drewnianych listew i płótna, połączonych za pomocą sznurka oraz śrub. Na końcu wiązki listew ułożonych wertykalnie, schodzących do lewego dolnego rogu pracy, wystają wyraźnie kawałki płótna. Podłoga ciemnoszara, poprzecierana, porysowana gdzieniegdzie czarnymi neregularnymi liniami.

W pracowni Apellesa XI

Smoczyński, Mikołaj

około 1984

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika; Autobigrphy… I - Ujęcie z przodu. Na białej kartce papieru kolumna 44 linijek tekstu wyjustowanego do lewej strony, zapisanego w języku angielskim, w czarnym kolorze, wielkimi literami. U góry w nagłówku, po lewej stronie dane artysty: METAPHYSICAL - TELEPATHIC ACTIVITY | copyright by | ANDRZEJ DUDEK DURER All Plastic & Music HOCHART L.T.D | UL. KOLBUSZEWSKA 15/1 | 53 404 WROCŁAW Poland; obok z prawej cztery zmniejszające się ku prawej stronie sylwetki ludzkie.

Autobigrphy… I | Autobiografia… I

Dudek-Dürer, Andrzej

1983

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika - Ujęcie z przodu. Pionowa kompozycja w tonacji czarno-białej z akcentami ziemistych brązów z przedstawieniem nadruku fotografii obnażonej, tęgiej kobiety, ujętej frontalnie, od bioder w górę, z założonymi do tyłu rękami. Postać jest ubrana w białe majtki, na odchyloną mocno do tyłu głowę ma naciagniętą czarną kominiarkę z otworem na nos. Ciało kobiety, wypełniające większość kadru, od prawej mocno rozświetlone, z lewej strony kompozycji pogrąża się w rozbudowanej plamie cienia.

Kobieta I

Gustowska, Izabella

1977

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika; Potop - Ujęcie z przodu. Kompozycja czarno-szara w układzie pionowym. W centrum rozświetlone skupisko drapaczy chmur. Rozchodząca się promieniście i zageszczająca ku krawędziom pracy zabudowa miejska ściśle otacza centrum, przechodząc z krótkich linii i specyficznych plamek lub znaków w coraz ciemniejsze punkty, gdzieniegdzie tworzące nieregularne linie. Odbitka 9/50.

Potop

Opałka Roman

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Czarno-biała fotografia abstrakcyjna zakomponowana poziomo. Jasne, nieregularne i nieostre horyzontalne struktury, zintensyfikowane w lewej górnej częsci pracy, rozświetlają czarne tło. Tworzą dynamiczną siatkę punktów i rozmytych płaszczyzn światła, które zmniejszają się i zanikają schodząc łagodnie w dół ku prawej krawędzi pracy.

Bez tytułu

Mikołajczyk Antoni ur.1939

1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika; Self Portrait - Ujęcie z przodu. Do prostokątnej, lekko pożółkłej kartki papieru przypięty trzema biurowymi zszywkami worek foliowy, przy jego górnej krawędzi zawiniętej do wewnątrz. Do worka została wciśnięta, pognieciona odbitka serigraficzna z czarnym nadrukiem ośmiu portretów tego samego mężczyzny z długimi włosami i zarostem na twarzy. Wszystkie ujęcia są w popiersiu, en face, tylko jedno – w prawym górnym rogu – od tyłu. Portrety ułożone po cztery w dwóch poziomych rzędach. Pod workiem z serigrafią, z prawej strony, lekko na skos postawiona podłużna ciemno-czerwona pieczęć. Tuż przy dolnej krawędzi arkusza z lewej strony napisany tytuł pracy, z prawej sygnatura artysty.

Self Portrait | Autoportret

Dudek-Dürer, Andrzej

1982

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz - Ujęcie z przodu z wysuniętym detalem. Kompozycja pionowa. Na białej płaszczyźnie namalowany czarną farbą prostopadłościan wypełniający wysokość pracy. U dołu, wyśrodkowana względem szerokości ściany frontalnej prostopadłościanu oraz podkładu, wmontowana kwadratowa ramka głęboka na 10 cm, pomalaowana na biało. W jej środku namalowany perspektywistycznie prostopadłościan, którego tylna ściana jest usytuawana centralnie względem ramy. Przez 1/3 wysokości kompozycji przebiega naklejony poziomo niebieski pasek (taśma ScotchBlueTM), przecinając ramę i oba prostopadłościany i wybiegając poza obszar tła.

Interwencje

Krasiński Edward

1979

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz; Interwencja 12/79 - Ujęcie z przodu. Praca na podkładzie w formie litery L zbudowana z płyty pilśniowej połączonej z drewnianą ramą o grubości 9 cm. Po lewej stronie na czarnym tle namalowany w ujęciu perspektywistycznym biały prostopadłościan, lekko na skos; w połowie wysokości obwiedziony niebieską linią - taśmą ScotchBlueTM. Taśma wychodzi na obszar tła oraz obu boków ramy na 2/3 jej wysokości.

Interwencja 12/79

Krasiński Edward

1979

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz - Ujęcie z przodu. Kompozycja abstrakcyjna. Pionowa płaszczyzna podzielona diagonalnie na pół – od lewego górnego rogu do prawego dolnego – wstęgowym, rytmicznym układem horyzontalnych linii w kolorze kobaltowym przechodzącym w błękit z czarnym konturem w ich górnej części. Poziomy układ linii załamuje się łagodnie w górę (po lewej stronie pracy) i w dół (w prawej części) przed zetknięciem z diagonalem. Układ linii podwójny z użyciem skrótu perspektywicznego. W centrum obrazu dwie wstęgi przechodzą nieprzerwane przez cały obraz od lewej do prawej krawędzi.

20-68

Popiel Ludmiła

1968

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika - Ujęcie z przodu. Kompozycja pozioma. Na karcie papieru o nierównych krawędziach fotografia brzegu morskiego. Łagodnie sfalowane morze tuż przy piaszczystej plaży zajmuje większą część obrazu. Fotografia z widocznym rastrem, nadrukowana od górnej krawędzi, skąd nierówną, ukośną linią opada do prawego dolnego rogu. Praca w barwach jasnobłękitnych i jasnozielonych (w prawej częsci), z pasmami bladej czerwieni przechodzącej w kolor jasnopomarańczowy po lewej stronie i na górze w linii horyzontu. Cienka, pomarańczowa, nierówna linia biegnie wdłuż lewej, dolnej i częściowo prawej krawędzi wydrukowanej fotografii. Nadruk pokrytwają naniesione z góry na dół, pod lekkim kątem szerokie maźnięcia.

Klisze 3 

Struk, Tomasz

1980

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika - Ujęcie z przodu. Kompozycja pozioma. Na karcie papieru o nierównych krawędziach fotografia brzegu morskiego. Łagodnie sfalowane morze tuż przy piaszczystej plaży, zajmuje większą część obrazu. Fotografia z widocznym rastrem, nadrukowana od górnej krawędzi, skąd nierówną, ukośną linią opada do prawego dolnego rogu. Praca w granatowo-fioletowych tonach. Na części przedstawiającej wodę naniesione zostały z góry na dół, pod lekkim kątem szerokie pasma w kolorach szaroseledynowym i jasnozielonym.

Klisze 2 

Struk, Tomasz

1980

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika - Ujęcie z przodu obrazu w ramie. Kompozycja pozioma. Na karcie papieru o nierównych krawędziach fotografia brzegu morskiego. Łagodnie sfalowane morze tuż przy piaszczystej plaży, zajmuje większą część obrazu. Fotografia z widocznym rastrem, nadrukowana od górnej krawędzi, skąd nierówną, ukośną linią opada do prawego dolnego rogu. Praca w pastelowych, żółtawo-błękitnych i bladozielonych tonacjach. Na części przedstawiającej wodę naniesione zostały z góry na dół, pod lekkim kątem szerokie pasma w odcieniach szarości.

Klisze 1 

Struk Tomasz

1980

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz; 7/73 - Ujęcie z przodu. Kompozycja w kwadracie, której głównym elementem jest eliptyczna biała forma na czarnym tle. Namalowana diagonalnie z jednym z zaokrągląonych końców elipsy w lewym dolnym narożniku. Łagodną linią na skos forma unosi się przekraczając prawą górną krawędź i kończy się poza obrazem. Od lewej górnej strony schodzi w dół szerokim pasem zakończonym wznoszącą się kompozycją reliefową z dwóch rzędów białych kwadratów z drewnianej sklejki o boku 5 cm, ułożonych na sobie kaskadowo po trzy, ukośnie do krawędzi obrazu. Poniżej, niemal stycznie względem poprzedniej kompozycji reliefowej, umieszczony został równoległy, przesunięty w prawo, analogiczny układ kwadratów - po trzy w każdym z czterech rzędów, schodzących ukośnie w dół lewej części obrazu. W środku gładka płaszczyzna czerni.

7/73

Orbitowski Janusz

1973

Muzeum Narodowe w Szczecinie

fotografia - Ujęcie z przodu. Czarno-biała fotografia abstrakcyjna zakomponowana poziomo. Jasne, nieregularne, linearno-geometryczne struktury rozświetlają czarne tło. Skoncentrowane głownie w centralnej i dolnej części zdjęcia tworzą dynamiczną siatkę punktów światła i jego wygaszeń, dając złudzenie ruchu lub rejestru różnego poziomu natężenia dźwięków.

Bez tytułu

Mikołajczyk Antoni

około 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

malarstwo; obraz; monochromatyczna abstrakcja - Ujęcie z przodu. Kompozycja pozioma, monochromatyczna w tonacji granatowografitowej. Na gładkiej płaszczyźnie w centrum obrazu duża, nieregularna, przypominająca kałużę lub chmurę plama, przedstawiona za pomocą ciemniejszych tonów. Jej brzegi z licznymi załamaniami, wybrzuszeniami i wklęsłościami podkreślone są przez cieniowanie tła przy konturze plamy, sprawiając wrażenie głębi lub negatywu.

Bez tytułu 125

Szymankiewicz Małgorzata

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek - Ujęcie z przodu. Światłocieniowa, kompozycja abstrakcyjna utrzymana w dynamicznie kontrastujących tonacjach czerni, szarości i bieli w układzie pionowym. Przedstawienie zdominowane pionową, umieszczoną na osi, nieregularnie łamaną, geometryzujacą formą, u góry rozgałęziającą się na dwa zakrzywione ramiona, u dołu zawijającą się w lewo i do góry. W dolnej części przedstawienia geometryzująca forma ujęta po obu stronach czarnymi wachlarzowatymi kształtami. Arkusz oprawiony przez autora w ramę z jasnego, surowego drewna.

Bez tytułu

Taszycki, Zbigniew

1990

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 36 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
asd