
Opłakiwanie
scena religijna
1966
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Małgorzata Turewicz Lafranchi urodziła się w 1961 r. Szczecinie, studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Freie Hochschule für Geisteswissenschaft w Dornach w Szwajcarii. Od 1994 r. mieszka i pracuje w szwajcarskiej Bellinzonie. Od początku lat 90. ubiegłego wieku głównym medium artystycznej wypowiedzi Turewicz Lafranchi są rzeźby i obiekty. Minimalizm i ascetyczność formy towarzyszy w nich emocjonalnemu i często bardzo osobistemu przekazowi.
Nie inaczej jest w przypadku prezentowanej pracy, która została zakupiona do kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie w 2019 roku. W komentarzu odautorskim towarzyszącym dziełu artystka ujawnia biograficzny kontekst jego powstania. Wrota były jej pierwszą pracą zrealizowaną po śmierci męża i jemu dedykowaną. Jego nagłe odejście, jak wyjaśnia autorka, było wielkim szokiem, a praca nad Wrotami sposobem na wyrażenie pragnienia nawiązania kontaktu z nim samym, ale także innymi bliskimi osobami, które odeszły, i które, być może, istnieją w innym niedostępnym nam wymiarze.
Artystka użyła do realizacji pracy miedziowanych drucików stalowych wykorzystywanych w przemyśle budowlanym do produkcji żelbetonu i tworzenia bardzo silnych, nieprzenikalnych konstrukcji. Jak pisze, materiał ten pojawił się we Wrotach, ponieważ poprzez jego specyfikę możliwe stało się uchwycenie przeciwieństw jakimi są z jednej strony przenikanie, przepływ, a z drugiej strony – nieprzenikalność, brak kontaktu, odcięcie. Konstrukcja obiektu sugeruje możliwość przeniknięcia pomiędzy ciasno ułożonymi drucikami, choć jednocześnie strukturalnie je uniemożliwia. Wrota kojarzą się także z wrotami niebios lub piekieł a zatem przestąpieniem progu znanego i przejściem do innej rzeczywistości. Opisują sytuację liminalną w jej najczystszej postaci – przekraczania granicy pomiędzy życiem i śmiercią.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 170 cm, szerokość: 160 cm
Rodzaj obiektu
obiekt
Technika
technika własna
Tworzywo / materiał
płyta drewniana, stal miedziowana
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Tomaszewski, Marian
1966
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1914
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.