
Iluzja integralna
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Rzeźbiarz, malarz, grafik, autor instalacji, pedagog – Jan Berdyszak (1934–2014) – ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych), gdzie w 1965 roku rozpoczął pracę wykładowcy. Od 1990 przewodniczył Radzie Programowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i zasiadał w zespole programowym Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie. W swojej zawodowej aktywności, równolegle z twórczością głównego nurtu, uprawiał scenografię teatralną – współpracował między innymi z teatrem „Marcinek” w Poznaniu, był autorem prac teoretycznych o sztuce oraz związkach teatru i sztuk plastycznych.
Dość szybko w jego twórczości pojawiły się zagadnienia dotyczące przestrzeni, czego przykładem był cykl Koła podwójne z lat 1960. XX wieku. W licznych realizacjach, studiach, szkicach Berdyszaka widać jego dążenie do przezwyciężenia tradycyjnie ugruntowanych prawideł konstrukcji obrazu i wyjścia poza klasyczny format. Jednym z etapów jego poszukiwań było wprowadzenie do kompozycji rzeczywistej przestrzeni w postaci wyciętego otworu. Pierwsza praca tego rodzaju, Obraz strukturalny z otworem, powstała w 1965 roku. To wycięte, puste miejsce stało się równorzędnym, jeśli nie najważniejszym elementem w całości. Zabieg ten budził bowiem pytanie o niewiadomą przestrzeń wpisaną w obraz, ponieważ nigdy nie wiadomo na jakiej ścianie, na jakim tle, praca zostanie umieszczona. Artysta mówił o tych wycięciach, że są pułapkami na przestrzeń – próbą jej oswojenia.
Konsekwencją tamtych działań był cykl Iluzja integralna (1970–1974) i pochodzący z niego rysunek Iluzja integralna V, znajdujący się w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie. W Szkicowniku 1970–1974 Jan Berdyszak napisał: „Ile wyraża otwarcie i co wyraża otwarcie w rzeczach zwykłych. Sztuka nie powinna być możliwością wyborów, ale koniecznością wypełnień indywidualnych zainicjowanej treści i stale otwartym miejscem koncentracji i inicjatyw”.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 66.5 cm, szerokość: 50.5 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
pastel japoński
Tworzywo / materiał
karton
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Berdyszak, Jan
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Berdyszak, Jan
1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Radke, Marek
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.