
Kompozycja kół w obrysie
1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Zdzisław Jurkiewicz (1931–2012) to malarz, autor instalacji, obiektów i wierszy, którego twórczość wynikała z fascynacji biologią – zwłaszcza botaniką, a także fizyką, astronomią i kosmologią.
Ukończył Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej w 1956 roku. Z uczelnią tą związany był przez całe życie zawodowe – najpierw jako asystent, później kierownik Katedry Rysunku, Malarstwa i Rzeźby. Nie zajmował się czynnym projektowaniem architektury, łączył pracę dydaktyczną z własną twórczością. Wykładał teorię barw i kolor w architekturze, również rysunek i malarstwo. Współpracował z Jerzym Ludwińskim (1930–2000), wybitnym polskim krytykiem sztuki, autorem projektu Muzeum Sztuki Aktualnej i inicjatorem Galerii pod Moną Lizą we Wrocławiu. Wydarzeniem inaugurującym jej powstanie była indywidualna wystawa Jurkiewicza Wysoko. Intensywnie (1967). W 1970 roku został laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a w 1976 stypendystą Fundacji Kościuszkowskiej. Brał udział w takich wydarzeniach artystycznych jak Biennale w Sao Paulo (1974), Atelier 72 w Edynburgu i Présences Polonaises w Paryżu (1983).
Malarstwo Jurkiewicza z początku lat 60. XX wieku nawiązywało do amerykańskiego ekspresjonizmu i action painting, z europejskich twórców zachwycał się natomiast twórczością Pierre’a Soulages’a (1919–2022). W wywiadzie przeprowadzonym przez kuratora i krytyka sztuki Pawła Polita w 2002 artysta mówił: „(…) A więc fascynacja gestem, z drugiej strony, kiedy z bliska patrzyłem na te rozbryzgi farb, to mi się wydawały dość tanie. Ja chciałem być Amerykaninem, ale w gruncie rzeczy mam duszę Europejczyka, więc musiałem to jakoś cyzelować. I wtedy pojawiły się cykle takie jak Agresje i Inwazje. Uznałem, że nie mogę całkowicie rezygnować z jakości malarskiej. Generalne decyzje są takie, że obraz przelatuje np. z lewej ku prawej, ale malarstwo materii, kunsztowność, zabawa z farbą olejną, pewna jakość – dały tu znać o sobie. Zatrzymany w tych obrazach gest nie jest czysty i spontaniczny; jest w pewnym sensie zapatynowany, sterowany i wspomagany”.
Prezentowany obraz Agresja IV z 1965 roku należy do cyklu o tym samym tytule, który otrzymał nagrodę jury i Głosu Szczecińskiego podczas III Festiwalu Malarstwa Współczesnego w Szczecinie w 1966.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 100 cm, szerokość: 85 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno, farba olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Berdyszak, Jan
1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Radke, Marek
1994
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Stanek Zdzisław
około 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.