
Święty Jan Nepomucen
1790 — 1810
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Józef Mehoffer urodził się w 1869 roku w Ropczycach, gdzie spędził pierwszy rok życia. Jego ojciec, Wilhelm Mehoffer, dostał awans na radcę Sądu Krajowego w Krakowie, w związku z czym przeprowadziła się tam cała rodzina. Kraków okazał się miastem istotnym w życiorysie Mehoffera, podobnie jak Wiedeń i Paryż, gdzie kontynuował naukę w zawodzie prawnika i malarza oraz zawarł znajomości z wybitnymi osobistościami, jak jego nauczyciel Jan Matejko i przyjaciel Stanisław Wyspiański.
Kariera artystyczna Józefa Mehoffera to nie tylko malarstwo sztalugowe, ale też projektowanie witraży, czyli malarstwo monumentalne. Liczne realizacje jego projektów są w kościołach w Polsce, między innymi w Krakowie, Włocławku, Lwowie, Przemyślu, Turku, Jutrosinie, jedna z ważniejszych realizacji, na skalę europejską, znajduje się w kościele św. Mikołaja we Fryburgu. Witraże zostały zaprojektowane na konkurs rozpisany w 1895 roku, do którego zachęcił artystę Tadeusz Stryjeński. Mehoffer konkurs wygrał, miał wtedy dwadzieścia sześć lat. Artysta tak się wypowiadał o tym wydarzeniu: „Przez ten czas, przez który nie pisałem, rozstrzygnął się pomyślnie konkurs fryburski. Powodzenie to znaczne – ale nominalne, nie rzeczywiste. Projekt, który posłałem, był zrobiony z rutyny, na mocy zyskanej wprawy – i z góry oznaczonego sposobu skorzystania ze studiów z natury – toteż była to robota pewna – świadoma efektu – do którego ostatecznie doszła. Ludzie tego nie widzą i imponuje im zyskanie konkursu na obczyźnie”.
Przez czterdzieści lat powstawało jedno z ciekawszych dzieł europejskiej secesji. Całość składa się z trzynastu witraży, ośmiu w nawach i pięciu w prezbiterium. Można w nich wyodrębnić dwa wątki tematyczne: przedstawienia świętych i rozbudowane kompozycje religijne lub historyczne. Stylistyka witraży jest bardzo dekoracyjna.
Przedstawiony szkic ma adnotację artysty mówiącą o jego przeznaczeniu do kościoła św. Mikołaja we Fryburgu.
Klara Sadkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 53.5 cm, szerokość: 39 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
technika rysunkowa
Tworzywo / materiał
kredka, papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1790 — 1810
Muzeum Narodowe w Lublinie
Szkodziński, Tadeusz
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.