
Kilim - pasiak
1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło ludowe Lubelszczyzny (XIX/XX wieku)
Prostokątny ręcznik lniany został wykonany w 1915 roku w miejscowości Rusiły w powiecie włodawskim, na warsztacie tkackim o czterech nicielnicach z krótszą płochą, techniką wybierania. Służył do ozdabiania między innymi domowego ołtarza. Motyw dekoracyjny umieszczony na obu brzegach jest nazywany pereborami i stanowi charakterystyczny dla północno-wschodniej Lubelszczyzny sposób zdobienia tkanin. Ta forma tkania jest znana w północnej i wschodniej Europie, a na obszar powiatu włodawskiego, parczewskiego i częściowo bialskiego został przyjęty od Poleszuków. Najpierw była stosowana przez ludność ruską, później także polską do ozdabiania elementów świątecznego stroju włodawskiego i nadbużańskiego oraz ręczników.
Ręczniki były wykonywane powszechnie do początku XX wieku, w latach powojennych umiejętność ich tkania podtrzymywało zaledwie kilka tkaczek w powiecie włodawskim. Należy to tłumaczyć zanikiem dawnych strojów świątecznych oraz pracochłonnością. Prezentowany motyw to układ typowy dla lubelskich pereborów, gdzie przeważały pasy prostolinijne i wzory geometryczne. Wynikało to z samej techniki tkackiej, która w pewnym stopniu narzucała charakter ornamentu; tkany był na białym lnianym płótnie, a wzór wykonywano głównie nićmi bawełnianymi w dwóch lub trzech kolorach. W najstarszych zachowanych ręcznikach dominowała barwa czerwona, mniej używano nici granatowych i nieznacznie tylko pomarańczowych lub żółtych. W prezentowanym motywie zdobniczym dominuje raport asymetryczny pasowy czerwony z wąskimi pomarańczowymi i granatowymi z elementami białego tła i ponownie pasy czerwone z granatowym. Najszerszy jest wzór utkany z rombów współśrodkowych, przez które przechodzi linia przerywana granatowa. Pomiędzy rombami są małe zgeometryzowane serduszka. Dalej jest powtórzony podobny układ pasowy, z tym że motyw rombów jest wprowadzony po trzykrotnym powtórzeniu pasów czerwonych. Powtarza się także trzykrotnie. Szerokość całego haftu wynosi 16 cm. Tak powstały wzór wyglądał identycznie zarówno po prawej, jak i po lewej stronie, czasami trudno było je odróżnić.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
tkanina
Technika
tkanie
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Kastocz, Helena
1920
Muzeum Narodowe w Lublinie
Smyk, Józefa
1895 — 1905
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wiącek, Aniela
1925
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.