Misa
1. połowa XIX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Biała ceramika szczecińska
W XVIII wieku pracownie garncarskie funkcjonowały w ponad trzydziestu miejscowościach obecnego województwa zachodniopomorskiego, a w XIX stuleciu ich liczba jeszcze wzrosła. Wśród nabywców wyrobów glinianych szczególnie cenione były naczynia szkliwione szkliwem ołowiowo-cynowym. Moda na białą ceramikę przywędrowała na Pomorze Zachodnie wraz z osadnikami z terenów Fryzji, Flandrii i Holandii, w okresie osiemnastowiecznej kolonizacji fryderycjańskiej. Kolonistów, częściowo zwolnionych z podatków, którzy zajmowali się melioracją rzek i jezior, stać było na drogie białe naczynia. Miejscowi garncarze dostosowując się do oczekiwań klientów i jednocześnie łącząc je z lokalną tradycją wytworzyli własny typ naczyń, który z czasem, już w XIX wieku zyskał miano szczecińskiego wyrobu – Stettiner Ware. Wśród nich dużą grupę stanowiły naczynia płaskie – talerze i misy, które szkliwione były tylko na powierzchni licowej. Większość talerzy miała krawędź wylewu prostą, choć jak widzimy w omawianym przypadku mogła być również regularnie falista. Zdobienie naczynia jest skromne: pomiędzy dwoma paskami widnieje skośna, gęsta kratka i siedem stylizowanych liści palmowych (?), na końcach których namalowano kropeczki. Użyte kolory to fiolet i zieleń. Prawdopodobnie talerz został wykonany na zamówienie osoby, która należała do bardziej elitarnej grupy społecznej lub do niej aspirowała, chociażby chęcią posiadania eleganckiej zastawy stołowej.
Wiek XVIII i 1. połowa XIX, to okres w którym naczynia o szkliwie ołowiowo-cynowym kupowane były przez zamożną część społeczeństwa: ziemiaństwo, bogate mieszczaństwo, a nawet zamożne chłopstwo. W połowie wieku XIX grupy te zaczęły używać porcelany, a naczynia fajansowe o białym szkliwie stały się popularne wśród mieszkańców wsi i biedniejszych mieszczan. Wtedy też ich kolorystyka zawęziła się tylko do odcieni niebieskiego otrzymywanego z tlenku kobaltu (CoO) i zieleni uzyskiwanej z tlenku miedzi (CuO).
Iwona Karwowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 4.5 cm
Rodzaj obiektu
talerz
Technika
garncarska, szkliwienie, toczenie na kole
Tworzywo / materiał
angoba, ceramika, tlenek manganu, tlenek miedzi, szkliwo ołowiowo-cynowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1. połowa XIX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1851 — 1900
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
połowa XIX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.