![MNS/AF/7182 rzeźba - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona postać z wyraźnie zaznaczonymi piersiami, a także z czterema głowami. Każda głowa zwrócona jest w inna stronę. Na czubku głowy stożkowata bryła. Twarze zaznaczone bardzo symbolicznie, nos w kształcie strzałki. Ramiona od szyi oddzielone prostą linią. Ręce przylegające do tułowia, dłonie złożone na łonie/podbrzuszu. Nogi krótkie, podkurczone w kolanach. Na brzuchu, na wysokości pępka dekoracyjne trójkątne nacięcia.](/brepo/panel_repo/2022/04/08/kvqzbw/contain-360-1000-max-mns-af-7182-dscf1506-public-i-ppp.jpg)
Czterogłowa figura antropomorficzna
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Figurka przedstawia dwie postacie stojące jedna na drugiej. Takie ujęcie nawiązuje do mitu o wędrówce z kraju Mande – praojczyzny Dogonów. Według tradycji ustnej kraj ten leży w okolicach Gór Kouroula między Sibi i Nyagassola (terytorium obecnej Gwinei). Uważa się, że Dogonowie opuścili swoją starą ojczyznę, cofając się przed naporem islamu, który rozwijał się prężnie na tych terenach około X–XIII wieku. Wędrowali w kilku falach między XII a XV wiekiem i zasiedlali poszczególne rejony Masywu Bandiagara w różnych okresach. Według jednego z mitów dzisiejsi Dogonowie są potomkami czterech mitycznych braci – Arou, Dyona, Ono i Domno, którzy przywędrowali z kraju Mande do kraju Dogonów. Arou (w niektórych wersjach mitu przedstawiany jest jako syn Dyona) był najmłodszym z braci i starszy Dyon niósł go na ramionach. Mając lepszy widok z góry Arou pierwszy dostrzegł nową ojczyznę. Wykorzystał ten fakt i „wykrzyczał” prawo do jej najlepszej części. Aktem tym pogwałcił zasady starszeństwa braci, według których największe przywileje należą się zawsze najstarszemu z braci. Rozzłoszczeni bracia zostawili Arou na drodze i poszli dalej sami. Arou spotkał po drodze starą kobietę, od której otrzymał niezwykłe nadprzyrodzone dary: moc udomowiania zwierząt, odpierania ataków wrogów, wywoływania deszczu i składania skutecznych ofiar.
Konsekwencją zdarzeń opisanych w tym micie jest dostrzegalny do dziś podział Dogonów na cztery duże grupy wywodzące się od czterech przodków, bohaterów mitu o czterech braciach. Potomkowie Arou osiedlili się na rumowisku, u podnóża Masywu Bandiagara, potomkowie Dyona na Płaskowyżu, a Ono i Domno na Równinie.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
dege
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 52 cm, szerokość: 7.3 cm
Rodzaj obiektu
figura
Technika
techniki snycerskie, rycie, ciosanie
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna