Portret kobiecy ujęty en trois quatres
Portret kobiety
1. połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek
Ten portret ogiera Essor zamówiony został w roku 1931 roku u Wojciecha Kossaka zapewne przez hrabiego Alfreda Potockiego. Essor hodowli ordynata od 1930 roku odnosił bowiem wiele zwycięstw na torach wyścigów konnych, można więc przypuszczać, że ordynat łańcucki chciał mieć jego portret. Kasztanowaty ogier Essor po Bafur od Elapnay urodzony w Albigowej w 1928 roku, jako dwulatek został sprzedany. Jako własność hrabiego Konstantego Zamoyskiego i M. Radwana właśnie w 1930 roku został zwycięzcą biegu dla dwuletnich ogierów i klaczy na torze warszawskim. W roku 1931 na pięć startów zajął 2 miejsce pod względem wygranych sum. Rok później, Essor wygrał derby warszawskie. Piękny łeb kasztanowatego ogiera Essor z białą, podłużną łysiną, namalował Kossak ukazując także lekko wygiętą szyją i fragment klatki piersiowej konia, przez co stworzył właściwie jego portret w popiersiu. Sam łeb, jedynie w delikatnym, żółtym ogłowiu, ukazał malarz en trois quatre. Powstał zatem niezwykle elegancki portret konia, jeden z nielicznych w tej formie jakie namalował Kossak.
Bożena Rybkowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rysunek, malarstwo
Technika
olej
Tworzywo / materiał
tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1. połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
2. połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna