Projekt niezrealizowanej polichromii do kościoła akademickiego KUL. Widok od strony prezbiterium na ścianę północną
1962
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny religijne, projekty witraży i polichromii (XIX – XX wiek)
Ważną częścią twórczości Jerzego Nowosielskiego są realizacje polichromii w świątyniach prawosławnych, grecko- i rzymskokatolickich, będące wyrazem współistnienia kultury Wschodu i Zachodu, malarstwa ikonowego i sztuki abstrakcji. Na początku lat 60. XX wieku artysta otrzymał propozycję wykonania polichromii w kościele akademickim KUL. Niestety stworzony przez niego projekt został odrzucony, a zachowane częściowo szkice projektowe są jedynym świadectwem koncepcji artysty. Program ikonograficzny malowideł zakładał zgodnie z tradycyjnym bizantyńskim podziałem przestrzeni rozróżnienie na sanktuarium (prezbiterium z absydą) i nawę. W ikonografii prezbiterium przenikają się wątki: eucharystyczny, epifaniczny i eschatologiczny. Dekorację nawy zdominował wątek ewangeliczny (sceny maryjne i chrystologiczne) i hagiograficzny. Ze względu na wezwanie kościoła – Świętego Krzyża, artysta włączył do malowideł ściennych również sceny Drogi Krzyżowej. Tak jak w przypadku innych świątyń, Nowosielski przygotował kilka wersji polichromii, różniących się zarówno programem ikonograficznym, jak i kolorystyką. Jedna z wersji dekoracji ściany północnej nawy przewidywała rozmieszczenie scen z rozbudowanym wątkiem hagiograficznym. Artysta stworzył dwa warianty kolorystyczne malatury przywołującej wizerunki świętych i proroków, które różnią się także kompozycją.
Omawiana wersja, bardziej szczegółowa, operuje jasną paletą barw. Geometria podziałów ścian na kwatery nie jest tak rygorystyczna jak w przypadku projektu z zastosowaniem ciemnej kolorystyki (R/7398/ML). W kwaterach artysta rozlokował figury świętych w różnorodnych ujęciach – w całej postaci, popiersiu, obramieniu medalionów trzymających banderole. W malowidłach wnęk znalazły się również sceny biblijne we wnętrzach lub pejzażu, w których według K. Czerni można domyślać się Połowu ryb na jeziorze Genezaret, Spotkania Chrystusa z Samarytanką, Emaus (Nowosielski – sztuka sakralna. Podlasie, Warmia i Mazury, Lublin–Białystok 2019, s. 283).
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 32.2 cm, szerokość: 22.9 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
technika rysunkowo-malarska
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Nowosielski, Jerzy
1962
Muzeum Narodowe w Lublinie
Nowosielski, Jerzy
1962
Muzeum Narodowe w Lublinie
Nowosielski, Jerzy
1962
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.