
Jadwiga Mrozowska jako Anastazja. Teka Melpomeny
1904
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Grafika pochodzi z Teki Melpomeny wydanej w 1904 roku w Krakowie pod kierunkiem S. Szreniawy-Rzeckiego. Teka zawiera blisko 40 karykatur litograficznych ukazujących w ujęciu satyrycznym aktorów scen krakowskich. Opracowali je młodopolscy artyści: W. Bystrzyński, K. Frycz, S. Kuczborski, A. Procajłowicz, S. Szreniawa-Rzecki, K. Sichulski, W. Wojtkiewicz – bywalcy słynnej Jamy Michalika. Odbito je bezpłatnie dzięki zaprzyjaźnionemu z nimi Zenonowi Pruszyńskiemu prowadzącemu słynny krakowski zakład litograficzny, a środki pozyskane ze sprzedaży teki miały zasilić fundusz emerytalny teatru.
Józef Kotarbiński (1849–1928) pracę aktora, reżysera, kierownika literackiego i dyrektora teatru łączył z działalnością pedagogiczną, publicystyczną i krytyką literacką. W latach 1899–1905 jako dyrektor Teatru Miejskiego w Krakowie wprowadził na scenę wielki repertuar romantyczny i dramaty Stanisława Wyspiańskiego. Premiera Wesela, wystawionego przez Kotarbińskiego w 1901 roku, stała się jednym z najważniejszych wydarzeń w dziejach teatru polskiego. Jak pisał we wspomnieniach Antoni Sygietyński, Kotarbiński „nade wszystko zaś był ciągle gorejącym czcicielem Szekspira”. W Szekspirowskim dramacie Kupiec wenecki wcielił się w rolę żydowskiego lichwiarza Shylocka, w której sportretował go Stanisław Kuczborski (1881–1911). Karykatura jest jedną z trzech litografii Kuczborskiego włączonych do Teki Melpomeny. Wykształcony w krakowskiej ASP przedwcześnie zmarły Kuczborski należał do środowiska związanego z Jamą Michalika i kabaretem Zielony Balonik, którego był współtwórcą i aktorem. Należał do rodziny o koneksjach artystycznych; jego matka była siostrą Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich.
Anna Hałata
Inne nazwy
Józef Kotarbiński w roli Szyloka w "Kupcu Weneckim" W. Shakespeare'a
Autor / wytwórca
Wymiary
rama: wysokość: 54.6 cm, szerokość: 43.5 cm
w świetle passe-partout: wysokość: 32.8 cm, szerokość: 24 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
autolitografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Zakład Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego
1904
Muzeum Narodowe w Lublinie
Zakład Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego
1904
Muzeum Narodowe w Lublinie
Zakład Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego
1904
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.