treść serwisu

Bitwa pod Inkermanem

scena historyczna

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

January Suchodolski, zawodowy wojskowy, swoje zainteresowania artystyczne mógł rozwijać jako adiutant generała Wincentego Krasińskiego – kolekcjonera dzieł sztuki i militariów. Gdy po upadku powstania listopadowego zdecydował się poświęcić całkowicie malarstwu, rozpoczął w 1832 roku studia w rzymskiej Akademii Francuskiej. Prowadził ją podziwiany od lat przez Suchodolskiego batalista i orientalista Horace Vernet, dzięki któremu Polak poznał najważniejszych artystów europejskich mieszkających w Wiecznym Mieście. Dom malarza z Warszawy stał się natomiast ośrodkiem włoskiej Polonii. Gościli w nim min. wieszczowie romantycznej literatury – Zygmunt Krasiński (syn generała) i Juliusz Słowacki. Suchodolski tworzył popularne wśród rodaków obrazy o tematyce militarnej i bliskowschodniej, których oczekiwano od niego także po powrocie do ojczyzny w 1837 roku. Do grupy tej należy widok bitwy pod Inkermanem, jednej z potyczek wojen krymskich, która przyniosła zwycięstwo koalicji francusko-angielskiej nad siłami carskimi. Zdarzenie z 5 listopada 1854 roku budziło ogromne zainteresowanie w świecie i doczekało się bogatej ikonografii. Znane są akwarele dokumentacyjne z pola walki autorstwa porucznika Colonela Dawkinsa, kompozycja Orlanda Norie spopularyzowana litografią wydaną przez Rudolpha Ackermanna (1854) czy późniejsze obrazy Elisabeth Thompson (1877) i Roberta Gibba (1895). Od wystawienia niedokończonego jeszcze malowidła Bitwa pod Inkermanem na paryskim Salonie 1857 roku rozpoczęła się wielka kariera Gustave’a Dorégo. Płótno to stało się częścią programu malarskiego dla Sali Krymskiej pałacu wersalskiego, urządzonej w latach 1855–1861 w ramach Muzeum Historii Francji. Wśród 18 twórców zaangażowanych w to przedsięwzięcie znalazł się także jeden malarz niefrancuskiego pochodzenia – Henryk Rodakowski.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: na recto u dołu z prawej; J Suchodolski

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Suchodolski January (1797–1875)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 50 cm, szerokość: 73 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1854 — 1875

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa (województwo mazowieckie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/93

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd