
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Opracowujemy dokumentację cyfrową
Jest częścią kolekcji: Varia
Warkocz to wariant (krótsza forma) jednego z ważniejszych dzieł w twórczości Krystyny Piotrowskiej – Warkoczyka, długiej liny wykonanej z naturalnych włosów ludzkich pozyskiwanych jako odpad z zakładu perukarskiego. Artystka zaczęła pleść Warkoczyk w 2009 r. i nieprzerwanie kontynuuje ten proces (Warkoczyk ma obecnie około 300 metrów). Warkocz jest motywem przewodnim innych jej prac – wątek włosów jest dla artystki z jednej strony symbolem życia i swobody kobiet, z drugiej – upokorzenia i dyscypliny. Włosy splecione w warkocz są wyrazem „grzeczności” dziewczynek i „ułożenia” kobiet w kontraście do rozpuszczonych, postrzeganych jako symbol intymności i seksualności. Ich brak u kobiet jest oznaką choroby, podporządkowania albo też buntu wobec konserwatywnych reguł. W czasie II wojny światowej „dobry wygląd”, czyli jasny kolor włosów, zgodnie z nazistowską ideą rasy aryjskiej mógł uratować życie. W obozach zagłady kobietom tuż przed zagnaniem do komory gazowej strzyżono głowy, by pozyskać włosy jako surowiec. W nazistowskich obozach koncentracyjnych i w sowieckich łagrach strzyżenie do skóry, uzasadniane potrzebami higieny, służyło odczłowieczaniu i odbieraniu godności więźniarkom i więźniom. Po II wojnie światowej goleniem głów kobiet, które były w osobistych związkach z Niemcami, było ich publicznym upokorzeniem. Te wątki możliwe są do odczytania w Warkoczu, który także pokazuje ambiwalencję symboliki włosów. Wywołują one skrajnie odmienne emocje: żywe włosy – troski i zachwytu, a odcięte, martwe – odrazy. Widok sterty obciętych pukli w obozach Zagłady jest jednym z najbardziej wstrząsających doświadczeń dla zwiedzających. Dlatego w Warkoczu, a także w innych pracach artystka miesza kolory włosów i ich faktury. Nie tylko Warkocz i Warkoczyk wykorzystują motyw włosów. Inne prace: wideo Jej włosy (2011), Dywan, obiekty z cyklu Poduszki, które były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych artystki. Ta wieloznaczna i wielowątkowa, a jednocześnie niezwykle reprezentatywna dla twórczości artystki praca jest niezwykle ważna dla zbiorów sztuki najnowszej muzeum. | Małgorzata Bogdańska-Krzyżanek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 5162 cm, szerokość: 2 cm
Rodzaj obiektu
praca wizualna
Technika
wyplatanie
Tworzywo / materiał
włosie
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
nieznana
1701 — 1800
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Zakłady Przemysłu Odzieżowego DANA, Szczecin (1945 - około 2001)
1967 — 1989
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.