Janowiec nad Wisłą
1850 — 1892
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny (XVII – początek XX wieku)
Natura swym bogactwem inspirowała niejednego artystę. Na to stawiał nacisk pierwszy nauczyciel Józefa Chełmońskiego – Wojciech Gerson. W latach 1867–1871 Chełmoński uczęszczał do warszawskiej Klasy Rysunkowej oraz korzystał z prywatnej pracowni Wojciecha Gersona. Artysta tak wspominał swojego nauczyciela: „[…] dla Gersona natura była najlepszym nauczycielem, najwyższym wzorem. Kazał też nam od początku rysować wszystko bez wyjątku: ziemię, kamienie, niebo, trawy, drzewa, wszelkie zwierzęta, jak żaby, owady itp. Zalecał, aby nie opuszczać żadnej sposobności nastręczającej się do studiowana natury, tak w stanie spokoju, jak i w stanie ruchu”.
W 1871 roku Chełmoński wyjechał do Monachium. Z tego czasu zachowały się wspomnienia Stanisława Witkiewicza ukazujące rys monachijskiego środowiska żyjącego w skrajnym ubóstwie. Chełmoński nie znajdował tam w naturze dzikości, za którą tęsknił. Mimo poprawy sytuacji materialnej z tęsknoty za krajem w 1874 roku wyjechał z Monachium na Ukrainę, potem powrócił do Warszawy.
Zarzucano mu, że odsłania wstydliwą część życia Polaków, a przyroda w jego malarstwie jest smutna, szara i beznadziejna. Zapisał się w historii jako twórca realizmu podejmujący w malarstwie tematykę chłopską. W jego obrazach podziw budzą ujęcia perspektywiczne ukazujące skomplikowane skróty, jak w Czwórce, wrażliwe oko na ruch i materię ziemi, która staje się niemal namacalna. Wokół tematyki chłopskiej, krajobrazu i życia polskiej wsi obracało się malarstwo Chełmońskiego. Owocem jego zainteresowania przyrodą są takie obrazy, jak: Babie lato, Bociany, Kuropatwy na śniegu.
Bełżyce to miejsce zamieszkania siostry malarza, Marii z Chełmońskich, która przyjechała tam w 1885 roku z mężem Szymonem Marcelim Klarnerem i została do końca życia. Owocem pobytu Józefa Chełmońskiego w tym miasteczku jest akwarela przedstawiająca ulicę Klarnera.
Klara Sadkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 31 cm, szerokość: 41 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
technika malarska
Tworzywo / materiał
akwarela, papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1850 — 1892
Muzeum Narodowe w Lublinie
1853
Muzeum Narodowe w Lublinie
1905
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna