Zaręczyny Władysława IV z Ludwiką Marią Gonzagą
1645
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polska sztuka medalierska od XVI wieku do XVIII wieku
Druga połowa XVI wieku to czas, kiedy na terenie Rzeczypospolitej do głosu dochodzą rodzimi medalierzy. Są to najczęściej twórcy anonimowi. Wiele wskazuje na to, że byli związani z mennicami działającymi na terenie Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego. Cechą szczególną tego okresu, oprócz coraz częściej pojawiających się motywów wczesnobarokowych, jest wybijanie medali, w przeciwieństwie do wcześniej stosowanej techniki odlewniczej. Było to możliwe głównie dzięki postępowi w dziedzinie mennictwa i wprowadzaniu coraz doskonalszych maszyn. Nie bez znaczenia była także chęć naśladowania wzorców płynących z zachodniej Europy. Co prawda mincerze tego czasu byli głównie rzemieślnikami, jednak wielu z nich miało zacięcie artystyczne, które starali się spożytkować w medalierstwie. Szczególne znaczenie zdobyła sobie w tym względzie bardzo prężnie działająca mennica wileńska. Za panowania Stefana Batorego Wilno w pewnym sensie przejęło funkcje stołecznego Krakowa. Wynikało to z zaangażowania króla w wojnę z Moskwą, a następnie porządkowania sytuacji na terenie przyłączonych do Rzeczypospolitej Inflant. Z tego też względu król dużo czasu spędzał w stolicy Wielkiego Księstwa Litewskiego, co sprzyjało rozwojowi miasta – również ożywieniu artystycznemu. Z postacią Stefana Batorego związane są co najmniej dwa medale, które da się powiązać z mennicą litewską w Wilnie. Jeden z nich to prezentowany owalny medal, który został wybity z okazji zwycięskiej kampanii moskiewskiej z lat 1577–1582. W wyniku postanowień rozejmu podpisanego w Jamie Zapolskim do Rzeczypospolitej zostały przyłączone Inflanty i Połock. Informuje o tym napis na rewersie medalu, poświadczający ponadto, że medal został wybity w roku 1582. Na awersie zwraca natomiast uwagę bardzo staranne i realistyczne oddanie rysów twarzy władcy.
Medal ten – podobnie jak wiele innych polskich medali historycznych – był chętnie powielany, szczególnie w XIX wieku. Stąd współcześnie najczęściej możemy zetknąć się z takimi właśnie kopiami. Wykonywano je techniką odlewniczą, przy czym uzyskane w ten sposób egzemplarze odbiegają nieraz nieco od oryginału czy to wymiarami, czy dokładnością wyobrażenia. Prezentowany medal jest taką kopią wykonaną w mosiądzu w nieznanym bliżej czasie.
Leszek Poniewozik
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 41 mm, szerokość: 35 mm
Rodzaj obiektu
medal
Technika
odlew
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1645
Muzeum Narodowe w Lublinie
1767
Muzeum Narodowe w Lublinie
1780 — 1792
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna