treść serwisu

Portret Edwarda Chmielarczyka

Nota popularyzatorska

Zaliczany do najwybitniejszych artystów okresu Młodej Polski Leon Wyczółkowski (1852–1936) należy do najznamienitszych portrecistów epoki, a malarstwo portretowe zajmuje szczególne miejsce w jego twórczości. Już w latach 80. XIX wieku, po zakończeniu studiów w krakowskiej akademii i powrocie ze Lwowa do Warszawy, w jego malarstwie wykształcił się typ portretu, który można określić jako „salonowy” – odwołujący się do kameralnych, niekiedy narracyjnych ujęć postaci charakteryzowanych na tle mieszczańskich wnętrz. Te wczesne akademickie kompozycje, tworzone zgodnie z zapotrzebowaniem ówczesnego establishmentu, przyniosły Wyczółkowskiemu popularność, dając jednocześnie wyobrażenie o jego wielkim talencie. W późniejszych latach Wyczółkowski stworzył swoistą galerię portretów osobistości ze świata nauki, kultury i sztuki, które często z artystą łączyły bliskie, przyjacielskie relacje. Równie chętnie, zgodnie z młodopolską fascynacją ludowością, portretował górali i chłopów w strojach ludowych. Najchętniej sięgał po pastel, rezygnując niemal zupełnie z medium olejnego, tłumacząc się alergią na zapach farb. Wybór pasteli znajdował również uzasadnienie w temperamencie artysty – technika ta, łącząca dużą swobodę tworzenia z szybkością procesu, była zdecydowanie bliższa jego naturze niż malarstwo farbami olejnymi. Portrety Wyczółkowskiego odznaczają się wnikliwą psychologiczną charakterystyką, którą artysta łączył zazwyczaj z realistycznym ujęciem postaci, warsztatową perfekcją i wyrafinowaną, stonowaną paletą barwną. Reprezentacyjny charakter wizerunku krakowskiego prawnika – Edwarda Chmielarczyka, malowanego pastelem połączonym z temperą, podkreśla statyczna poza i powściągliwy spokój portretowanego, jego poważny, pełen skupienia, nieco zamyślony wyraz twarzy i skierowany ku widzowi wzrok. Wyczółkowski koncentruje się na szczegółowym opracowaniu głowy mężczyzny, modelowanej przez padające z boku światło, które wydobywa jego twarz z cienia. Na uwagę zasługuje tło kompozycji – tworzy go utrzymana w stonowanych zieleniach tkanina z dekoracyjnym, dynamizującym kompozycję ornamentem, pochodząca być może z bogatej kolekcji artysty obejmującej między innymi wschodnie kobierce i kilimy.

Anna Hałata



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: po lewej u góry; LWyczółk | 1913

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Wyczółkowski, Leon (1852-1936)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 65 cm, szerokość: 74 cm

Rodzaj obiektu

rysunek

Technika

pastel

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1913

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Numer identyfikacyjny

R/6826/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd