
Pałac w Puławach
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Świątynia Sybilli w Puławach została wzniesiona w latach 1798–1801 jako jedna z budowli parkowych dla księżnej Izabeli z Flemmingów Czartoryskiej. Zaprojektował ją Chrystian Piotr Aigner (1756–1841), nadworny architekt Czartoryskich i jeden z najwybitniejszych architektów polskich. Urodził się w Puławach jako syn Chrystiana, stolarza pałacowego. Pierwszą znaną pracą Aignera był Plan General de Pullawy z około 1775 roku (w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie). W końcu lat 70. XVIII wieku studiował architekturę w Rzymie w ramach stypendium królewskiego otrzymanego dzięki wstawiennictwu księcia Czartoryskiego. Dla Puław zaprojektował także Dom Gotycki, Pałacyk zwany Marynki, kaplicę pałacową wzorowaną na rzymskim Panteonie, oranżerię oraz przekształcił pałac. W kręgu Puław zrodziła się ważna znajomość ze Stanisławem Kostką Potockim (1755–1821), właścicielem pobliskiego Olesina. Dla znajdującej się tu letniej rezydencji Potockiego Aigner zaprojektował zespół pałacowo-parkowy uważany za dzieło sztuki architektonicznej. Przy jego kształtowaniu współpracował ściśle z właścicielem posiadłości, który był autorem koncepcji założenia i form poszczególnych pawilonów oraz budynków.
Świątynia Sybilli należy do najbardziej podziwianych dzieł Aignera. Jest wzorowana na zachowanej częściowo starożytnej Świątyni Westy w Tivoli nieopodal Rzymu, zbudowanej w 1. ćwierci I wieku p.n.e. obok starszej, posadowionej także na akropolu Świątyni Sybilli, siedzibie sławnej wyroczni Sybilli Tyburtyńskiej.
Pawilon puławski, podobnie jak jego antyczny pierwowzór, reprezentuje typ monopteru – okrągłej budowli z wieńcem kolumn. Powtarza również stosowany z upodobaniem w sztuce rzymskiej porządek kompozytowy i dekorację architektoniczną – fryz girlandowy z wplecionym motywem bukranionu. Oba budynki mają równie malownicze położenie. Wzniesiony na stromym zboczu wiślanej odnogi i ustawiony na cokole puławski pawilon przypomina usytuowaniem prototyp rzymski zbudowany na skalistych urwiskach i stojący na wysokim podium. Budynki różni natomiast wielkość i pełnione funkcje. Przeznaczona na siedzibę pierwszego polskiego muzeum narodowego Świątynia Sybilli, zwana początkowo Świątynią Pamięci, jest dwukrotnie większa od niewielkiego sanktuarium poświęconego kultowi bogini Westy w Tivoli.
Renata Bartnik
Autor / wytwórca
Wymiary
format: wysokość: 23.6 cm, szerokość: 27.5 cm
pole obrazowe: wysokość: 17 cm, szerokość: 23.7 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
1855 — 1860
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
1855 — 1860
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.