
09/08. W Daugavpils
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
RW to obraz nawiązujący do nurtu abstrakcyjnego ekspresjonizmu. Oglądany z daleka wydaje się monochromatyczny. Dopiero z bliska, po uważnym przyjrzeniu, najlepiej w skupieniu i odpowiednim oświetleniu, można dostrzec jego subtelną strukturę, kolorystyczne niuanse i migotanie misternie namalowanych punktów na powierzchni płótna.
Dobre dzieło sztuki zawiera silny psychologiczny komponent, który emanuje z niego, kiedy artysta przenosi na nie część siebie, swoją wewnętrzną energię. Dla uważnego odbiorcy wyczuwalna jest spójność pomiędzy emocjami twórcy, jego duchowością, wyznawanymi ideami, a jego dziełem. Cała dotychczasowa twórczość Joanny Borkowskiej (1972– ) posiada tę cechę – jej obrazy powstają z wielkiej ambicji i silnej wiary w to, co tworzy.
W twórczości Borkowskiej widoczne jest nawiązanie do refleksji artystycznej Yves'a Klein'a (1928–1962). Artysta ten podkreślał, że ludzka wrażliwość, która definiuje daną osobowość i generalnie warunkuje działalność twórczą, jest częścią mistycznej energii swobodnie poruszającej się w przestrzeni. Klein wierzył w magiczną zdolność artysty do wychwytywania tych kosmicznych cząsteczek w farbie i tworzenia estetycznych doznań z pustki, nieskończonej przestrzeni nicości, którą był zafascynowany. Borkowska na swój sposób podziela tę fascynację i wykorzystuje ją twórczo. Jak to opisała w artykule pod znaczącym tytułem The Art of Nothing (Sztuka niczego), maluje tylko wtedy, kiedy znajdzie odpowiednią energię, mentalny i emocjonalny stan pozwalający jej na podróż, psychiczną i fizyczną, jaką jest za każdym razem tworzenie nowego obrazu. Stwierdza przy tym: „strefa nicości jest świętą przestrzenią, pewnego rodzaju przed-kreacyjnym stanem, który jest kluczowy dla mojej pracy.” (For me, the zone of nothingness is a sacred space, a kind of pre-creative state that is essential to my work.)
Joanna Borkowska jest doktorem politologii i studiowała na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Uniwersytecie Oksfordzkim oraz Uniwersytecie Paul Valery w Montpellier, przez sześć lat wykładała na macierzystej uczelni, od 2007 zajmuje się tyko twórczością artystyczną. Pracuje w Warszawie i Nowym Jorku.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30 cm, szerokość: 30 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
techniki malarskie
Tworzywo / materiał
olej, płótno, pigment perłowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Radke, Marek
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Radke, Marek
1994
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Krygier, Monika
2002
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.