treść serwisu

Postać przodka

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Figurki drewniane popularne w sztuce dogońskiej umieszczane są na ołtarzach licznie występujących na Masywie Bandiagara.

Dogońskie ołtarze dzieli się generalnie na dwie grupy: wspólnotowe i osobiste. Wśród wspólnotowych można wyróżnić ołtarze służące wszystkim Dogonom oraz przeznaczone tylko dla jakiejś wybranej grupy. Swoje ołtarze mają na przykład różne klasy wieku, znachorzy, kowale, pasterze. Istnieją ołtarze rodowe (amayewe), rodzinne (wagem), dzielnicowe (babinu), wioskowe (lewe). Zdarzają się nawet przypadki, że grupa mężczyzn, lubiąca swoje towarzystwo, spędzająca wspólnie czas na piciu piwa, decyduje się na wzniesienie konyo ama, czyli ołtarza piwa.

Współcześnie za najsilniejszy ołtarz uważa się omolo-ama. Jest to kopiec uformowany z gliny, choć czasami jego rolę może pełnić garnek gliniany usadowiony na rozgałęzionym kiju. Dogonowie uważają, że omolo-ama jest silny ponieważ posiada omolo-sem (siłę życiową). Najwięcej siły dostarczają ołtarzom krwawe ofiary. W tradycji ustnej przetrwały informacje o ludziach składanych niegdyś w ofierze, od dawna jednak nie praktykowany. Zwierzęciem, którego krew sprawdza się równie dobrze jak ludzka jest pies, ale ostatnie ofiary z tego zwierzęcia, o których pamiętają współcześni Dogonowie były składane podczas święta Sigi, na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. Krew psa była używana wówczas w trakcie sakralizacji masek imina na. Jeżeli wymagana jest krwawa ofiara najczęściej zabijane są kurczaki. Ważny jest sposób uśmiercania ofiary. Nie może to nastąpić od razu, zwierzę po upadku na ołtarz musi się jeszcze ruszać. Każdy taki ruch jest uważnie obserwowany i interpretowany przez kompetentne osoby. Dzięki temu można się na przykład od razu dowiedzieć czy ofiara została przyjęta.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

dege

Autor / wytwórca

nieznany
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 48 cm, szerokość: 6.5 cm

Rodzaj obiektu

figura

Technika

techniki snycerskie, ciosanie

Tworzywo / materiał

drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1901 — 1950

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Kani-Kombolé (Republika Mali)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/7304

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd