![ML/H/3981 ML/H/3981 - Pocztówka barwna z widokiem na Zamek Lubelski od strony zabudowy dawnej dzielnicy żydowskiej (dzisiejszego pl. Zamkowego). Ujęcie w poziomie. Na pierwszym planie kamienice przy ulicy Szerokiej. W oddali na wzgórzu tynkowany na jasno front zamku, częściowo przysłonięty przez sąsiadujące z nim zabudowania. Po lewej budynek administracji więziennej. Na wzgórzu zamkowym kilka zielonych drzew, błękitne niebo z białymi obłokami. W l.g. rogu napis informacyjny czarnym drukiem.
Na rewersie ślad podklejenia zadrukowaną kartką. Wzdłuż dolnej krawędzi pozostałość nadruku w kolorze brązowym z logo wydawcy.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/qcvdnn/contain-360-1000-max-ml-h-3981-001.jpg)
Pocztówka - Lublin. Zamek królewski
1916
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia fotograficzna Lublina z lat 1890–1939
Ulica Podwale w Lublinie to dawna nazwa ciągu komunikacyjnego u podnóża Starego Miasta. Jej nazwa pochodzi od położenia pod wałami i murami obronnymi. Współcześnie łączy ulicę Królewską z placem Zamkowym. Po lewej stronie (kiedy idzie się w kierunku zamku) wznosi się wysoka skarpa. Po prawej w XIX wieku wystawiono kilka budynków przemysłowych. W tym czasie zaczęto ulicę nazywać żargonowo Podwal. Był to okres, gdy stojący u jej wylotu, w sąsiedztwie Bramy Grodzkiej, kościół św. Wojciecha zamieniono na skład żelaza i starych rupieci. Widok zaniedbanego Podwala utrwalił pod koniec XIX wieku Aleksander Stepanoff, syn rosyjskiego nauczyciela i polskiej szlachcianki. Ten znakomity lubelski fotografik poza portretami w swoim atelier wykonywał także zdjęcia plenerowe. Nie zawsze były to zabytkowe gmachy czy budynki użyteczności publicznej. Rejestrował też obrazy z życia codziennego wielokulturowego miasta, jakim był Lublin.
Idący ulicą Podwale Żyd w ciemnym chałacie, niesie pod ręką pikowany pasiasty materac. Zapewne to mieszkaniec ubogiej dzielnicy na Podzamczu. Od czasu osiedlenia w Lublinie Żydzi nie mogli mieszkać ani handlować na terenie miasta w murach. Obowiązująca zasada de non tolerandis Judaeis miała chronić mieszczan lubelskich przed konkurencją handlu żydowskiego. Stopniowo podziały zacierały się. Osadzona u stóp zamku gmina żydowska rozrastała się. W drugiej połowie XIX wieku granice dawnego lokacyjnego miasta otworzyły się. Nastąpiło przemieszczenie ludności żydowskiej na tereny Starego Miasta. Była to jednak społeczność uboga, utrzymująca się z drobnego handlu, zamieszkująca w podupadających domach. Taki obraz niebrukowanego Podwala, w otoczeniu rozpadających się domów, utrwalił na swej fotografii Stepanoff. Oko fotografa zarejestrowało jednak na pierwszym planie ślad rozwoju miasta – uliczną latarnię gazową na wysokim słupie zwieńczoną przeszklonym kloszem.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 14.8 cm, szerokość: 19 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
sepia, stemplowanie, litografia, odbitka fotograficzna
Tworzywo / materiał
papier fotograficzny, tusz, tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1916
Muzeum Narodowe w Lublinie
1931
Muzeum Narodowe w Lublinie
1931
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna