![MNS/SE-M/389 autoportret - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie po prawej stronie autoportret ujęty w popiersiu. Twarz nieznacznie zwrócona w lewo, pociągła, oczy piwne, nos wydatny, wąs ciemny, czoło wysokie, włosy ciemne. Koszula biała, rozchylona. Światło z lewej, z góry. Na dalszym planie pejzaż miejski: po lewej spadziste dachy dwóch domów mieszkalnych, po prawej w dole widoczna droga wśród zieleni. Linia horyzontu pod krawędzią. Koloryt: dominują przełamane szarości i zielenie, brunatny koloryt dachówek, niebieska płaszczyzna koszuli.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/hgxehl/contain-360-1000-max-mns-se-m-389-dscf0803-ppp.jpg)
Autoportret
autoportret
1916
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Julian Fałat studiował w latach 1869–1871 w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 1877–1880 podjął edukację artystyczną w Królewsko-Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie uczęszczał do pracowni Alexandra Strähubera i Johanna Raaba. Na początku lat osiemdziesiątych XIX wieku wyklarowała się postawa twórcza, która u podstaw miała realistyczne i krytyczne przedstawianie stosunków społecznych. W niektórych pracach artysta z dużym zacięciem realistycznym ukazywał sceny z życia codziennego ubogich dzielnic miasta. W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku Fałat stał się przedstawicielem polskiego malarstwa luministycznego – nurtu reinterpretującego zasady francuskiego impresjonizmu. Jego prace charakteryzowała odtąd lekkość i spontaniczność kompozycji. W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się Autoportret z 1915 roku, z okresu, gdy artysta przeszedł już na emeryturę i przeniósł się na stałe do swej posiadłości w Bystrej na Śląsku Cieszyńskim. To akwarela, w której Fałatowi udało się stworzyć wizerunek dojrzałego, nieco wzniosłego artysty z wyraźnym, mocnym spojrzeniem skierowanym nie wprost na odbiorcę, lecz w dal – jakby w coś się przenikliwie wpatrywał. Udało mu się uzyskać efekt trójwymiarowości kapelusza, który jest równie pieczołowicie przedstawiony, co sama twarz artysty. Ciekawy efekt malarz uzyskał dzięki wykorzystaniu w wielu miejscach portretu intensywnie niebieskiego koloru.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 34.5 cm, szerokość: 32 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1916
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1916
Muzeum Narodowe w Lublinie
1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna