
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Stanisław Ignacy Witkiewicz
Twórczość Witkacego – Stanisława Ignacego Witkiewicza (1885–1939) – malarza, rysownika, fotografa, dramaturga, filozofa i teoretyka sztuki – należy do najbardziej oryginalnych i odrębnych zjawisk sztuki polskiej XX wieku. W rozważaniach teoretycznych, zawartych między innymi w Nowych formach w malarstwie i wynikających stąd nieporozumieniach, Witkacy głosił „nienasycenie formą” i bezwzględny jej prymat nad treścią. Mimo to w dziełach artysty pojawiają się nierzadko dość wyraźne odniesienia literackie, a kompozycja ukrywa określoną treść – jak w przypadku przechowywanej w Muzeum Narodowym w Lublinie Kompozycji z łabędziami czy innych pracach artysty – Monologu grabarza z Hamletem czy Kuszeniu św. Antoniego. Można przypuszczać, że druga z „lubelskich” kompozycji – należąca do wczesnych prac Witkacego, niedatowana i pozbawiona autorskiego tytułu, może również odnosić się do któregoś z utworów literackich. Witkacy przedstawił w niej dwie postacie w scenerii górskiego krajobrazu – mężczyznę w odświętnym stroju, peruce, ze szpadą u boku. Rumieniec na jego policzku i uniesione ku górze ręce zdradzają silne emocje powodowane zapewne relacją, która łączy go z niedostępną, odwróconą kobietą o płomiennorudych włosach, sportretowaną w czarnej, odsłaniającej plecy sukni. Być może zabarwione groteskowym, tak charakterystycznym dla Witkacego, widzeniem świata przedstawienie kryje biograficzne wątki i echa dwuletniego, burzliwego romansu młodego artysty z Ireną Solską – wybitną aktorka teatralną i muzą młodopolskich malarzy, nazywaną przez Boya-Żeleńskiego „egerią symbolizmu, modernizmu, dekadentyzmu”. Rozgoryczony zerwaniem Witkacy stworzył serię portretów Solskiej; uczynił ją również pierwowzorem śpiewaczki operowej Akne Montecalfi – perwersyjnej femme fatale z powieści 622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta. Będąca źródłem wszelkiego zła Akne jest jednocześnie przekleństwem zakochanego w niej młodego Bunga – alter ego artysty.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 49 cm, szerokość: 64 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
węgiel, pastel
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1916
Muzeum Narodowe w Lublinie
Godby, James
1799
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.