
Tarcza szkolna
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Rzeźba parkowa
Rzeźby zdobiące balustradę muru oporowego oraz schodów łączących górny i dolny taras ogrodu barokowego stanowią najcenniejszy pod względem historycznym i artystycznym element rzeźbiarski ogrodów wilanowskich. Ich autorstwo należy wiązać z jednym z najwybitniejszych przedstawicieli warszawskiej rzeźby rokokowej rzeźbiarzem Johannem Chrisostomem Redlerem i jego warsztatem. W jego skład wchodzą wykonane w piaskowcu kunowskim personifikacje Czterech Pór Roku, które można interpretować również, jako Cztery Etapy Życia Ludzkiego, następnie cztery pary puttów symbolizujących Etapy Miłości, para sfinksów z dosiadającymi je puttami oraz dwie pary pojedynczych puttów z koszami kwiatów oraz z wazonami. Te mające swój rodowód w antyku wątki treściowe należały do jednych z ulubionych w dobie późnego baroku. Liczba cztery, która charakteryzuje obydwa cykle uznawana była za symbol trwałości i uniwersalności świata materialnego. Przy jej pomocy odtwarzano zatem przestrzenne i czasowe aspekty wszechświata. Stąd cztery strony świata, cztery żywioły, cztery kierunki wiatru i cztery pory roku. Zarówno poszczególne Etapy Miłości – Zaloty, Pocałunek, Straszenie i Bójka ukazane pod postaciami par puttów pozostających ze sobą we wzajemnych, dynamicznych, pełnych ekspresji relacjach jak i personifikacje Czterech Pór Roku podlegają nieubłaganemu działaniu czasu, przemijaniu i zmianom tak jak otaczający je ogród. Są odzwierciedleniem cyklicznie powtarzających się zarówno w przyrodzie jak i życiu człowieka okresów – od rozkwitu do wegetacji, od narodzin po śmierć.
Całość kompozycji uzupełniają rzeźby puttów z wazami oraz koszami kwiatów. Putta oraz wazy dekorujące schody i balustrady tarasów ogrodowych należały do najpopularniejszych motywów służących do ozdabiania ogrodów. Ich wizerunki zostały rozpowszechnione dzięki wielu sztychowanym wydawnictwom, m.in. Jeana Le Pautre’a, Jacques’a Fran˜ois Blondela, a także Simona Thomassina, którego bogato ilustrowane dzieło zawierające przedstawienia 218 posągów oraz waz zostało przetłumaczone na cztery języki.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 71,,0 cm, szerokość: 78,0 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba - cała postać
Technika
rzeźbienie
Tworzywo / materiał
piaskowiec drobnoziarnisty
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna