treść serwisu

Putto na Sfinksie

Jest częścią kolekcji: Rzeźba ogrodowa

Nota popularyzatorska

Rzeźby zdobiące balustradę muru oporowego oraz schodów łączących górny i dolny taras ogrodu barokowego stanowią najcenniejszy pod względem historycznym i artystycznym element rzeźbiarski ogrodów wilanowskich. Ich autorstwo należy wiązać z jednym z najwybitniejszych przedstawicieli warszawskiej rzeźby rokokowej rzeźbiarzem Johannem Chrisostomem Redlerem i jego warsztatem. W jego skład wchodzą wykonane w piaskowcu kunowskim personifikacje Czterech Pór Roku, które można interpretować również, jako Cztery Etapy Życia Ludzkiego, następnie cztery pary puttów symbolizujących Etapy Miłości, para sfinksów z dosiadającymi je puttami oraz dwie pary pojedynczych puttów z koszami kwiatów oraz z wazonami. Te mające swój rodowód w antyku wątki treściowe należały do jednych z ulubionych w dobie późnego baroku. Liczba cztery, która charakteryzuje obydwa cykle uznawana była za symbol trwałości i uniwersalności świata materialnego. Przy jej pomocy odtwarzano zatem przestrzenne i czasowe aspekty wszechświata. Stąd cztery strony świata, cztery żywioły, cztery kierunki wiatru i cztery pory roku. Zarówno poszczególne Etapy Miłości – Zaloty, Pocałunek, Straszenie i Bójka ukazane pod postaciami par puttów pozostających ze sobą we wzajemnych, dynamicznych, pełnych ekspresji relacjach jak i personifikacje Czterech Pór Roku podlegają nieubłaganemu działaniu czasu, przemijaniu i zmianom tak jak otaczający je ogród. Są odzwierciedleniem cyklicznie powtarzających się zarówno w przyrodzie jak i życiu człowieka okresów – od rozkwitu do wegetacji, od narodzin po śmierć. Klamrę zamykającą kompozycję rzeźbiarską na górnym tarasie stanowią dwa leżące sfinksy z ujeżdżającymi je puttami, nawiązują do sfinksów zdobiących park w Wersalu. Te istoty mieszane, łączące w sobie pierwiastek ludzki i zwierzęcy uważane były za opiekunów świątyń i pałaców. Były również symbolem władzy królewskiej. Postacie sfinksów symbolizowały takie cechy jak wiedza i mądrość, harmonijna jedność ciała i ducha, inteligencja, przenikliwość umysłu oraz skrytość przypisaną ludziom rozsądnym. Sfinksy z puttami na grzbiecie są zaś interpretowane, jako symbol panowania władcy nad poddanymi.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Redler Johann Chrisostom (warsztat)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 88,0 cm, szerokość: 109,0 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba - cała postać

Technika

rzeźbienie

Tworzywo / materiał

piaskowiec drobnoziarnisty

Czas powstania / datowanie

ok. 1745

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.RzA.48

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Pawilon rzeźby

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd