treść serwisu

Rozeta z kołpaka księcia Franciszka I (1577 - 1620)

Jest częścią kolekcji: Klejnoty i stroje książąt pomorskich

Nota popularyzatorska

Rozety z kołpaka księcia pomorskiego Franciszka I zachowały się do naszych czasów w różnym stanie konserwatorskim: w czterech destrukcji uległy perły, w jednej brakuje diamentu, a dwa mają ułamane uszka. Ponadto w agrafie brakuje jednego z czterech elementów w formie kwiatonu z diamentem.

Duże różnice widoczne są również w stanie zachowania emalii: od bardzo dobrego po szczątkowy. Porównanie rozet pozwala zrozumieć, jak ważną rolę w szesnasto- i siedemnastowiecznej biżuterii odgrywał ten rodzaj zdobień. Kolor wzbogacał i uplastyczniał kompozycję, w przypadku emalii przezroczystej wyraziste akcenty kolorystyczne były często bliskie efektom, jakie dawały kamienie szlachetne, a emalia żłobkowa pozwalała na zdobienie niewielkich nawet powierzchni finezyjnymi, graficznymi ornamentami.

W ozdobach kołpaka Franciszka I stosowano przede wszystkim emalię żłobkową (champlevé). Zdobienie polegało na żłobieniu dłutem zagłębień i rowków w powierzchni metalu, następnie wypełnianiu ich szkliwem i wypalaniu w temperaturze niższej od temperatury topnienia złota. Po ostygnięciu przedmiot był polerowany do momentu uzyskania gładkiej powierzchni. W rozetach z ubytkami emalii można przyjrzeć się, jak wyglądają części przygotowywane pod położenie emalii: złotnik, żłobiąc wgłębienia pozostawiał te ścianki, które miały tworzyć złoty ornament na barwnym tle.

W szczecińskich rozetach zastosowano wiele odcieni emalii. Dominuje przezroczysta rubinowa czerwień, biel, a także błękity i zielenie, zarówno w wersjach nieprzezroczystych, jak i transparentnych.

Monika Frankowska-Makała

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 2.3 cm, szerokość: 4.2 cm

Rodzaj obiektu

klejnot, biżuteria, ozdoba nakrycia głowy

Technika

kameryzowanie, emalia żłobkowa, emalia korpusowa, cyzelowanie, fakturowanie, odlew

Tworzywo / materiał

diament, emalia transparentna zielona, emalia transparentna niebieska, emalia transparentna czerwona, emalia opakowa jasnozielona, emalia opakowa niebieska, emalia opakowa biała, złoto

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

około 1600

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Hamburg (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Rz/2568/10

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych, ul. Staromłyńska 27, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd