treść serwisu

Rozeta z kołpaka księcia Franciszka I (1577 - 1620)

Jest częścią kolekcji: Klejnoty i stroje książąt pomorskich

Nota popularyzatorska

Ozdoby kołpaka Franciszka I, podobnie jak inne klejnoty pochodzące ze szczecińskich sarkofagów książęcych mają obok wartości materialnej i historycznej, przede wszystkim wartość artystyczną. Wszystkie należą do wyrobów jubilerskich najwyższej jakości, wykonywanych przez wybitnych artystów dla władców z dynastii Gryfitów. Klejnoty z kołpaka Franciszka I przypisywane są hamburskiemu złotnikowi Jacobowi Moresowi Starszemu, czynnemu w 4. ćwierci XVI i na początku XVII wieku, wykonującego zlecenia m.in. dla królów Danii, elektorów saskich i książąt szlezwicko-holsztyńskich. Niektórzy badacze zwracają też uwagę na analogie z projektami słynnego augsburskiego złotnika Daniela Mignot.

Szczecińskie rozety wyróżniają się lekkością ażuru i niezwykle harmonijną kompozycją. Zbudowane są głównie z form schweifwerkowych. Już od lat siedemdziesiątych XVI wieku masywne dekoracje rollwerkowo-okuciowe zaczęły w biżuterii ewoluować w stronę dekoracji o lżejszych, zmiękczonych formach. Szczególną cechą nowego ornamentu nazywanego schweifwerkiem były pogrubione, mięsiste zakończenia krzywizn. Klejnoty Franciszka I są przykładem późnych struktur schweifwerkowych z początku XVII wieku, o przenikających się, ekspresyjnie wykreślonych, elipsoidalnych formach. Ważnym elementem kompozycji jest barwna emalia o wielu odcieniach, nakładana tak, by podkreślać finezję manierystycznych kształtów.

Monika Frankowska-Makała

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Mores, Jacob starszy (ok. 1640-1612)(dane niepewne)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 2.3 cm, szerokość: 4.5 cm

Rodzaj obiektu

klejnot, biżuteria, ozdoba nakrycia głowy

Technika

kameryzowanie, emalia żłobkowa, emalia korpusowa, cyzelowanie, fakturowanie, odlew

Tworzywo / materiał

diament, emalia transparentna zielona, emalia transparentna niebieska, emalia transparentna czerwona, emalia opakowa jasnozielona, emalia opakowa turkusowa, emalia opakowa niebieska, emalia opakowa czarna, emalia opakowa biała, złoto

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

około 1600

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Hamburg (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Rz/2568/13

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych, ul. Staromłyńska 27, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd