
Kobieta z wazonem
1903
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Scena w pracowni ma charakter karykatury, a widz od razu jest w stanie zauważyć ironię. Słusznych kształtów modelka pozuje artyście do obrazu biblijnej Ewy.
Artysta malarz jest wyraźnie poruszony tym, co robi. Jego dynamiczna postawa i pochylenie ciała w kierunku płótna wskazują na ogromne zaangażowanie w proces powstawania dzieła. Patrzy na modelkę, jednocześnie kreśląc szkic na płótnie. Ale spod pędzla wychodzi nieco inna kobieta od tej, która pozuje artyście. Zamiast pięknej, młodej niewiasty o rubensowskich kształtach widzimy osobę zmizerniałą i zabiedzoną. Wyniszczenie i wychudzenie dodają kobiecie lat. Jej wygląd nie ma nic wspólnego z wyglądem modelki.
Malarz modernista to ktoś postępowy, nowatorski, działający wbrew dotychczas obowiązującej tradycji malarskiej. Buntuje się przeciw naturalizmowi i realizmowi. Stawia na indywidualizm i ekspresję, na wolność wyrażania siebie. Modernizm to termin stosowany wymiennie z określeniem Młoda Polska, kierunek w sztuce i literaturze końca XIX i początku XX wieku. Środowisko artystów charakteryzowały pesymizm, dekadencja, poczucie bezsilności wobec przeznaczenia, wywodzące się z nurtów filozoficznych tamtego okresu. W zniewolonej Polsce te myśli trafiały na podatny grunt i przejawiały się w twórczości wielu artystów. W pracach przewija się motyw śmierci, dramatu, wewnętrznego rozdarcia artysty. Postulowano wyższość sztuki indywidualnej nad ogólnie przyjęte akademickie kanony.
Barwicki był tradycjonalistą, patriotą i człowiekiem religijnym, który służył swoim talentem Ojczyźnie i społeczeństwu. Tworzył w konwencji realistycznej, a przekaz jego dzieł był czytelny dla odbiorcy. Ważniejsza w jego pracach była treść niż forma.
Barwicki wyraźnie pokazuje, że nadmiernie wybujały indywidualizm i malarstwo bez poszanowania tradycji prowadzą do deformacji, nieczytelności. Nie ma to nic wspólnego z pięknem i staje się karykaturą, a artystę czyni nieszczęśliwym i wiecznie niespełnionym.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 41.8 cm, szerokość: 26.8 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Axentowicz, Teodor
1903
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wydra, Jan
Muzeum Narodowe w Lublinie
Trachter, Symcha Binem
1927
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.