![mns/ep/1803 tarcza wojenna - Ujęcie zprzodu; Drewniana, prostokątna, bogato zdobiona tarcza z centralnie rozmieszczonym motywem motyla.](/brepo/panel_repo/2024/06/28/aer7hn/contain-360-1000-max-mns-ep-1803-dscf2968-m.jpg)
Tarcza wojenna
1900 — 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Zegary
Wymiary z obudową: wysokość 41,5 cm, średnica podstawy 20 cm,
Zegar jest dziełem warszawskiego zegarmistrza, którego przodkowie przybyli z Wiednia i w Warszawie otworzyli warsztat przez wiele lat świadczczący rodzinie Potockich usługi związane z reperacją zegarów w pałacach warszawskich i wilanowskim, czasem dostarczali im swoje wyroby. Mechanizm Michała Krantza zamknięty w okrągłej puszce obudowy ma oddzielny napęd sprężynowy dla chodu i kalendarza i osobny do mechanizmu bicia godzin i półgodzin typu wiedeńskiego, z jednego srebrnego dzwonka oraz wychwyt hakowy i regulator wiatraczkowy. Zastosowano w nim lekkie, długie wahadło na zawieszce nicianej. Na okrągłej białej, emaliowanej tarczy mechanizmu z trzema mosiężnymi wskazówkami zaznaczono wskazania minut, kwadransów, godzin i dni miesiąca. W 1788 r. M. Krantz wykonał tego typu zegar minutowy pokazujący dni kalendarza jako jedną ze sztuk mistrzowskich.
Obudowa o przesłaniu symbolicznym. Na okrągłej marmurowej podstawie wspartej na czterech niskich nóżkach, zdobionej złoconym perełkowaniem umocowana została centralnie postać siedzącej syreny podtrzymującej w uniesionych do góry rękach mechanizm zegara z okrągłą tarczą. Całość zwieńczona dekoracyjną sterczyną. Postać Syreny w Polsce, a zwłaszcza w Warszawie powszechnie wiązana jest z herbem stolicy. Zmiana złotego koloru ciała figurki z brązu na kolor czarny, podobnie jak otaczających ją słupków połączonych łańcuchem interpretowana jest jako gest w ramach demonstracji żałoby narodowej po dokonanych rozbiorach państwa polskiego.
AK
Ekspozycja muzealna, kolekcja wilanowska, zegary polskie.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 41,5 cm, szerokość: 20,0 cm
Rodzaj obiektu
zegar `kominkowy`
Technika
mieszana, emalia, złocenie
Tworzywo / materiał
marmur; brąz; szkło
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1900 — 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
XVIII/XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XVIII wiek, 2. połowa XVIII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna