treść serwisu

Głowa mężczyzny

głowa męska

Nota popularyzatorska

Wykonany przez Giambattistę Tiepolo rysunek głowy, a właściwie twarzy męskiej o cechach murzyńskich, ujęty został z profilu w lewo, po prawej stronie jest „ucięty” brzegiem kompozycji. Mężczyzna o wyrazistych oczach, krótkim siodłowatym nosie oraz krótkim, gęstym zaroście pojawia się na kilku kompozycjach malowanych przez Giambattistę. Patrzy on w lewo lub prawo. Tę twarz artysta przedstawił między innymi na malowidle Rodzina Dariusza przed Aleksandrem wykonanym w 1744 roku w Villi Cordellina w Montecchio Maggiore. Zdaniem Marii Mrozińskiej, polskiej badaczki dzieł Tiepolów, omawiany rysunek związany jest z pracą nad obrazem Męczeństwo św. Jana, Biskupa Bergamo malowanym w latach 1743–1745 do katedry w Bergamo. Przemawia za takim przypuszczeniem kilka cech rysunku, przede wszystkim zwrot głowy w lewo, sposób opracowania zarostu, przecięcie wizerunku głowy ramą kompozycji, choć na obrazie przebiega ono w połowie lewej brwi. Zastosowanie typowej dla Giambattisty techniki rozcierania pigmentu kredki na wilgotnym papierze, która umożliwia subtelne oddanie rysów i psychiki mężczyzny, potwierdza przekonanie Mrozińskiej o autorstwie Giambattisty.

Rysunek został wykonany czarną i brunatną kredką na cienkim, białym papierze ze znakiem wodnym – dwoma skrzyżowanymi kluczami.

Rysunek należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, największego polskiego zbioru rysunków tej wybitnej i sławnej osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystycznej. Skomplikowane losy dzieł ustalił Georg Knox, angielski badacz twórczości Tiepolów. Przed 1907 rokiem, w okresie tworzenia się szczecińskiego Muzeum Miejskiego, trafiły do zbiorów Gabinetu Rycin. W rezultacie drugiej wojny światowej rysunki wywieziono do Związku Radzieckiego. W ramach rewindykacji w 1956 roku wróciły do Polski, początkowo jako depozyt znalazły się w Muzeum Narodowym w Warszawie, a następnie w dwu partiach, w latach 1973 i 1984 powróciły do Szczecina i trafiły do Gabinetu Grafiki Muzeum Narodowego.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Znak wodny: pośrodku arkusza
  2. Napis: na verso; dawny numer inwentarzowy ołówkiem: MNW 190773
  3. Napis, pieczęć: na verso; pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem: Museum Stettin 1907
  4. Napis: na verso; ołówkiem: 444
  5. Napis: na verso; piórem w tonie brunatnym: No
  6. Napis: na verso; piórem w tonie brunatnym: X.rs 12.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Tiepolo, Giambattista (1696-1770)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 209 mm, szerokość: 103 mm

Rodzaj obiektu

rysunek

Technika

miejscami rozcierana, brunatna kredka, czarna kredka

Tworzywo / materiał

papier czerpany z filigranem, cienki

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

około 1743

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Wenecja, Włochy

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Rys/617

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd