treść serwisu

Rysunki Giambattisty, Giandomenica i  Lorenza Tiepolo Muzeum Narodowe w Szczecinie

Największy w polskich zbiorach zespół rysunków przedstawicieli włoskiej rodziny Tiepolo zaliczanych do najwybitniejszych weneckich malarzy fresków XVIII wieku. Rysunki pochodzą z okresu od lat 1740 po lata 1790 i dokumentują efekty prac projektowych i przygotowawczych do malowania fresków. Wykonane są w większości czarną i białą kredką na niebieskim papierze, pojedyncze rysunki wykonano na białym papierze, niektóre rysowane są sangwiną bądź piórem w tuszu - są to głównie przedstawienia głów. Zespół zawiera też kilka kompozycji figuralnych i jeden portret. Rysunki są związane z pracami nad freskami w Wenecji w i na terenie Włoch oraz w Würzburgu w rezydencji arcybiskupiej. Wśród nich są także pojedyncze projekty do obrazów – w zespole znajduje się scena hagiograficzna uważana za jeden z najwcześniejszych rysunków Giambattisty Tiepolo.

Obiekty

0
rysunek; Głowa Chrystusa w koronie cierniowej - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego ze studium popiersia Chrystusa zwróconego w prawo. Postać brodatego mężczyzny o długich włosach, z przechyloną głową w koronie cierniowej, ukazana została na wprost. Spojrzenie pełne bólu i oddania skierowane jest do widza. Przypuszczalnie rysunek związany był z pracą nad cyklem Męka Chrystusa do kościoła św. Filipa Nereusza w Madrycie, malowanym do 1771 roku.

Głowa Chrystusa w koronie cierniowej

motyw religijny

Tiepolo Giandomenico

1751 — 1775

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; scena religijna - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie poziomym na karcie kremowego papieru w kształcie prostokąta z trzema złoconymi krawędziami świadczącymi, że pochodzi ze szkicownika. Scena figuralna rozgrywa się na tarasie monumentalnej budowli z kolumnowym portykiem. Przedstawia męczennika chrześcijańskiego, przypuszczalnie św. Hipolita, w przepasce biodrowej. Hipolit, widoczny pośrodku kompozycji na bliskim planie, stoi przed tronem władcy. Świętego otacza adorujący tłum. Za postacią świętego, po prawej, widoczne są dwa konie, którymi wg legendy był wleczony. Po prawej stronie przy brzegu kompozycji stoi rzymski żołnierz przedstawiony ahistorycznie, w zbroi płytowej, wsparty na włóczni. Rozmawia z towarzyszami. Po lewej stronie kompozycji, na postumencie przy kolumnie stoi mężczyzna, który trzyma przy nodze maczugę, a drugą rękę kładzie na głowie władcy. W tle zarys górskiego pejzażu.

Męczeństwo św. Hipolita

scena religijna

Tiepolo, Giambattista

1701 — 1725

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; Głowa mężczyzny - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie białego papieru w kształcie zwężonego prostokąta przedstawia twarz starszego mężczyzny zwróconą w trzech czwartych w prawo. Zaczesane do góry włosy odsłaniają jego pochyłe czoło. Ma twarz o wydatnych kościach policzkowych; wyraziste, zdumione spojrzenie jasnych oczu; wysoko uniesione, nieregularne brwi; duży, okrągły, zadarty nos oraz krótką brodę i gęste opadające wąsy. Przy prawym brzegu karty kompozycję ogranicza pionowa kreska.

Głowa mężczyzny

głowa męska

Tiepolo, Giambattista

około 1743

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; Głowa starego mężczyzny - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie białego, prostokątnego papieru o proporcjach zbliżonych do kwadratu przedstawia szkic głowy starca ujętej z lewego profilu. Mężczyzna z długim, obwisłym nosem; zaciśniętymi wargami, ze szczeliną w kąciku ust; łysiną nad czołem i bujnymi lokami z tyłu głowy; krótkowzrocznie marszczy oczy pod nawisłymi brwiami. Prawdopodobnie jest to szkic przygotowawczy do postaci urzędnika z mieczem na ramieniu stojącego u stóp tronu Fryderyka Barbarossy na fresku Inwestytura biskupa Würzburga Harolda, czyli nadanie mu w lenno księstwa Frankonii przez cesarza Fryderyka Barbarossę na sejmie Rzeszy w Würzburgu w 1168 roku zdobiącym Salę Cesarską rezydencji biskupiej w Würzburgu.

Głowa starego mężczyzny

głowa męska

Tiepolo, Giambattista

około 1751

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; Głowa krzyczącego mężczyzny - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie białego, prostokątnego papieru. Głowa młodego mężczyzny została ukazana na wprost z grymasem krzyku na twarzy. Płaska, płócienna czapka opadająca młodzieńcowi na bok przykrywa krótkie włosy. Kołnierz ubioru podniesiony, Po lewej przesłania policzek kawałek innej materii. Otwarte szeroko usta odsłaniają zęby i podkolorowany na czerwono język. Czerwienią podrysowane są także zmarszczki wokół przymrużonych oczu oraz lancetowata plamka na prawym policzku. W prawej części karty kompozycję ucina pionowa kreska.

Głowa krzyczącego mężczyzny

głowa męska

Tieopolo, Giambattista

około 1743

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; głowa męska - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego przedstawiający lewy profil mężczyzny w zawoju. Postać ma pulchną twarz, wręcz otyłą, z fałdami w dolnej części policzków oraz drugim podbródkiem odsłoniętym dzięki szeroko rozstawionym bokom stójkowego kołnierza płaszcza. Jest to studium głowy mężczyzny, przedstawionego na prawo od sceny głównej, za portalem, na fresku Spotkanie Antoniusza i Kleopatry, namalowanym w salonie Palazzo Labia w Wenecji.

Głowa mężczyzny w turbanie

głowa męska

Tiepolo, Giambattista

około 1745

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; głowa męska - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego przedstawia studium głowy męskiej o zaczesanych do tyłu, ciemnych włosach i krótkim, gęstym zaroście w typie

Głowa mężczyzny, widziana od dołu

głowa męska

Tiepolo, Giambattista

około 1751

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; głowa męska - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie poziomym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego, którą obcięto w górnej części. Gładka twarz młodego, wąsatego mężczyzny w zawoju na głowie ukazana została na wprost. Spogląda w lewo ku górze ciemnymi, szeroko otwartymi oczami z wyrazem uduchowienia lub zamyślenia na twarzy. Zastosowany światłocień, oświetlający prawą część twarzy, wydobywa nieznaczną garbatość nosa, a wraz z delikatnym kreskowaniem i roztarciami pigmentu nadaje twarzy ekspresji. W dolnej partii rysunek zanika, jakby brodę przesłaniała mgła.

Głowa mężczyzny

głowa męska

Tiepolo, Giambattista

1701 — 1750

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; głowa męska - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego ukazuje studium głowy ciemnowłosego mężczyzny w średnim wieku zwróconej z profilu w lewo. Włosy nad czołem i za skroniami ufryzowane ma w fałdę loków, pozostałe opadają z tyłu na wysoko wyłożony, szeroki kołnierz o płaskich, spiczastych końcach. Dość pulchną twarz zdobi broda w stylu

Głowa mężczyzny

głowa męska

Tiepolo, Giambattista

około 1751

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; głowa męska - ujęcie z przodu; Rysunek wypełnia kartę niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego o proporcjach zbliżonych do kwadratu. Brzegi karty prawdopodobnie zostały obcięte. Praca przedstawia studium zwróconej w prawo głowy mężczyzny. Ufryzowane loki opadają z tyłu na szeroką białą kryzę. Ostre, nieregularne rysy, nieco krzywy nos, duże, nierównomiernie osadzone w oczodołach oczy oraz krótki, hiszpański zarost cechują twarz młodego, przystojnego mężczyzny. Spojrzenie kieruje lekko ku górze. Rysunek odpowiada głowie postaci Fryderyka Barbarossy namalowanej na fresku Zaślubiny cesarza Fryderyka I Barbarossy z Beatrycze Burgundzką, zdobiącym Kaisersaal w rezydencji biskupiej w Würzburgu. Rysunek wykonany mocnymi równoległymi i krzyżującymi się kreskami modelującymi formę. Konturowanie zastosowano tylko do zewnętrznego obrysu twarzy i nosa oraz fałd kołnierza.

Głowa Barbarossy

głowa męska

Greiffenclau zu Vollrads, Carl Philipp von

około 1751

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; Stajnia osłów - ujęcie z przodu; Rysunek na karcie grubego kremowego papieru w kształcie poziomego prostokąta. Scena figuralna przedstawia stajnię pełną stojących i leżących w rozmaitych pozach osłów. Wnętrze częściowo osłonięte zostało drewnianym stropem, do którego dostawiono drabinę. Na stropie zmagazynowana jest słoma, a na niej siedzą dwa ptaki. W głębi widoczne są zady objuczonych osłów. Po prawej stronie ukazano rozmowę pomiędzy człowiekiem w peruce i trójrożnym kapeluszu, siedzącym na ośle tyłem do widza, który wznosi do góry rękę ze szpicrutą a chłopem, dzierżącym długi drąg, zwróconym w stronę pana. Scenie towarzyszy odwrócona tyłem kobieta w szerokoskrzydłym kapeluszu i sukni zdobionej poprzecznymi paskami, stojąca po lewej stronie konnego oraz chłopiec stajenny znajdujący się w głębi, częściowo przesłonięty przez zad osła. Na pierwszym planie po lewej leży porzucony czaprak. W tle ceglany mur z bramą po prawej i tablicą adresową z wkomponowaną w nią sygnaturą autora i datą.

Stajnia osłów

scena rodzajowa

Tiepolo Giandomenico

1791

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; Głowa uśmiechniętej dziewczyny - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokatnego papieru weneckiego przedstawia studium portretowe głowy młodej kobiety. Przechylająca w lewo głowę kobieta baczne spojrzenie kieruje z ukosa w stronę widza. Nieco spłaszczoną twarz o regularnych, pełnych rysach, rozświetla delikatny uśmiech. Jasne, dość głęboko osadzone oczy są podkrążone, nieduży nos ukształtowany delikatnie, usta małe, broda miękko zarysowana i wystająca. Puszyste włosy rozdzielone przedziałkiem nad czołem, z tyłu zebrane są w węzeł i okryte tkaniną, której koniec opada na prawe ramię. Rysunek wykonany rozcieraną kredką, wzmocnioną w paru miejscach wyraźnymi kreskami oddaje subtelne rysy i charakter postaci.

Głowa uśmiechniętej dziewczyny

głowa kobieca

Tiepolo, Lorenzo

1751 — 1775

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek; Głowa starego, brodatego mężczyzny - ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego papieru weneckiego w kształcie prostokąta. Szkic głowy starego mężczyzny z długą, gładką brodą i gęstymi, opadającymi wąsami, zwróconego w trzech czwartych w prawo, spoglądającego w zamyśleniu w dół. Głowę o wysokim, lekko zmarszczonym czole i długim nosie, okrytą zawojem ukazano trochę od góry. Mężczyzna ubrany jest w wierzchnie okrycie z płaskim, prosto ściętym kołnierzem. Rysunek wykonany prostymi, równoległymi, spokojnymi kreskami podkreślającymi stan psychiczny portrtowanego. Tylko zawój modelowany jest zróżnicowanymi kreskami, prostymi i łamanymi, o różnym natężeniu waloru.

Głowa starego, brodatego mężczyzny

głowa męska

Tiepolo, Giambattista

1743 — 1744

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 36 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd