![mns/rys/608 rysunek; głowy męskie - ujęcie z przodu; Rysunki w układzie poziomym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego przedstawiają swobodnie zestawione głowy dwu starców. Po lewej, w ujęciu od góry naszkicowany został łysy, ascetyczny mężczyzna z garbatym nosem i wianuszkiem włosów wokół potylicy. Na skierowanej w lewo twarzy ściągnięte usta oraz krzaczaste, zmarszczone brwi sugerują zaciekawienie lub zdziwienie postaci. Szkic po prawej ukazuje głowę mężczyzny frontalnie, od dołu. Starzec w zawoju o zapadłych policzkach i gęstym zaroście, spogląda w górę z przejęciem, wysoko unosząc brwi. Poniżej widnieje zarys ręki skierowanej w lewo, odwróconej do wewnątrz, jakby spoczywała na piersi. Prace wykonane nerwową kreską i plamą o różnym natężeniu barwy, co oddaje plastyczność głów i podkreśla ekspresję starców. Szkice przypuszczalnie związane są z obrazem ołtarzowym Wniebowzięcie Matki Boskiej namalowanym do kaplicy rezydencji biskupiej w Würzburgu.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/rgbklt/contain-360-1000-max-mns-rys-608-dscf0216-ppp.jpg)
Zwei Apostel | Dwaj Apostołowie (dawniej: Głowy dwóch starców)
głowy męskie
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Giambattisty, Giandomenica i Lorenza Tiepolo
Rysunek Giambattisty Tiepola przedstawia głowę młodego mężczyzny w zawoju, z gęstymi wąsami, spoglądającego w zamyśleniu w dal, ku górze. W bliżej nieokreślonym okresie szkic został w obcięty w górnej części. Jego przeznaczenia nie udało się ustalić. Dawniej przypuszczano, że mógł posłużyć do namalowania głowy mężczyzny w górnej partii obrazu Hołd Trzech Króli przechowywanego w zbiorach Starej Pinakoteki w Monachium. Domysł ten należy jednakże odrzucić, bowiem na obrazie ukazano głowę dojrzałego mężczyzny ze ściągniętymi, prostymi brwiami, na którego twarzy maluje się strach pomieszany z gniewem. Na rysunku natomiast ukazana jest twarz gładka, o łagodnym, uduchowionym spojrzeniu pod łukowatymi brwiami. Szkic wykonano czarną i białą kredką na niebieskim papierze weneckim z nieczytelnym znakiem wodnym. Na verso, czyli odwrotnej stronie karty, znajduje się rysunek skierowanej w lewo dłoni z wysuniętym palcem wskazującym.
W Gabinecie Grafiki Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się zbiór 36 rysunków członków rodziny Tiepolo z Wenecji. Szkice Giambattisty Tiepolo – ojca odziedziczył syn Giandomenico Tiepolo, a po jego śmierci stały się własnością Johanna Dominika Bossi (1767–1853), miniaturzysty i rysownika, malarza dworu bawarskiego, który tworzył także na dworach w Szwecji, Rosji i Austrii. W 1882 roku rysunki Tiepolów zostały zlicytowane na aukcji tamtejszego antykwariatu H.G. Gutekunsta. Kupił je szczeciński prawnik Johann Theodor Müller, który w okresie tworzenia się szczecińskiego Muzeum Miejskiego ofiarował je do zbiorów Gabinetu Rycin. Po drugiej wojnie światowej przez kilkanaście lat zbiór prac słynnych artystów weneckich znajdował się w Związku Radzieckim. Do Polski powrócił w 1956 roku, do Muzeum Narodowego w Szczecinie w latach 1973 i 1984.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 125 mm, szerokość: 149 mm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
rozcieranie, biała kredka, czarna kredka (miejscami roztarta)
Tworzywo / materiał
papier czerpany z filigranem
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1743
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna