![MNS/Rys/576 głowy męskie - Ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym, na karcie niebieskiego papieru weneckiego o formacie zbliżonym do kwadratu z obciętym pionowo w skos lewym dolnym rogiem, jest szkicem popiersi dwu czarnoskórych postaci zwróconych do prawej krawędzi rysunku. Popiersia ukazane zostały od góry. Postać po lewej z perłą w uchu ujęta jest z prawego profilu. Twarz drugiej przedstawiona jest w trzech czwartych. Jej wykrzywione rysy i intensywne spojrzenie, wydobyte zostały za pomocą krótkich, zdecydowanych kresek. Twarze obu mężczyzn są spłaszczone, o uwydatnionych łukach brwiowych, płaskich nosach z rozszerzonymi nozdrzami i o mocno wydętych wargach. Twarz ukazana w 3/4 ma płytko osadzonych oczy, zmarszczone brwi oraz zmarszczki wokół kącików ust. W kędzierzawej czuprynie widać zakola. Mężczyzna po prawej ma strój z pionowymi zakładkami pod brodą i wysoki, podniesiony kołnierz. Ten po lewej nosi okrycie zakończone niską stójką. Rysunek jest szkicem przygotowawczym głów postaci wychylających się zza kolumny przy lewym brzegu fresku Spotkanie Antoniusza i Kleopatry wymalowanego w salonie Palazzo Labia w Wenecji.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/3mgueg/contain-360-1000-max-mns-rys-576-dscf39531-ppp.jpg)
Köpfe zweier Afrikaner (Afrikaner) | Głowy dwóch Murzynów (Murzyni)
głowy męskie
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Giambattisty, Giandomenica i Lorenza Tiepolo
Rysunek Giambattisty Tiepola przedstawia zwróconą w lewo głowę tęgiego mężczyzny w zawoju, ze stójkowym kołnierzem pod brodą. W opinii Georga Knoxa, angielskiego badacza twórczości rodziny Tiepolów, należy go wiązać z freskiem Spotkanie Antoniusza z Kleopatrą wykonanym w 1745 roku w salonie Palazzo Labia w Wenecji, z mężczyzną namalowanym na prawo od sceny głównej, za portalem. Szkic jest wykonany czarną i białą kredką na grubym, niebieskim papierze weneckim. Dwie najważniejsze postaci fresku to para kochanków – Kleopatra, ostatnia królowa hellenistycznego Egiptu i Marek Antoniusz, rzymski dowódca i polityk, jeden z triumwirów. Ich burzliwy romans zakończył się śmiercią samobójczą obojga po serii chybionych posunięć politycznych i niepowodzeniu w kampaniach wojennych Antoniusza.
Rysunek wykorzystany podczas malowania fresku Spotkanie Antoniusza z Kleopatrą należy do zbioru 36 prac członków rodziny Tiepolo, osiemnastowiecznych artystów weneckich, który obecnie znajduje się w Gabinecie Grafiki Muzeum Narodowego w Szczecinie. Dziejami zbioru zajmował się między innymi angielski badacz Georg Knox, który ustalił, że rysunki Tiepolów były własnością ucznia Giandomenica Tiepolo, Johanna Dominika Bossi, następnie jego córki, żony sekretarza księstwa Wirtembergii. W 1882 roku, na aukcji antykwariatu H.G. Gutekunsta w Stuttgarcie, rysunki zakupił szczeciński prawnik Johann Theodor Müller, który w początkach XX wieku ofiarował cały zbiór powstającemu w Szczecinie Muzeum Miejskiemu. Po wojnie na krótko szkice Tiepolów znalazły się w Związku Radzieckim. Do Polski powróciły w 1956 roku, a do Szczecina, w dwóch transzach, w latach 1973 i 1984.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 368 mm, szerokość: 249 mm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
biała kredka (ślady), czarna kredka
Tworzywo / materiał
gruby, papier czerpany
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1701 — 1750
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1745
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna