![MNS/Rys/576 głowy męskie - Ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym, na karcie niebieskiego papieru weneckiego o formacie zbliżonym do kwadratu z obciętym pionowo w skos lewym dolnym rogiem, jest szkicem popiersi dwu czarnoskórych postaci zwróconych do prawej krawędzi rysunku. Popiersia ukazane zostały od góry. Postać po lewej z perłą w uchu ujęta jest z prawego profilu. Twarz drugiej przedstawiona jest w trzech czwartych. Jej wykrzywione rysy i intensywne spojrzenie, wydobyte zostały za pomocą krótkich, zdecydowanych kresek. Twarze obu mężczyzn są spłaszczone, o uwydatnionych łukach brwiowych, płaskich nosach z rozszerzonymi nozdrzami i o mocno wydętych wargach. Twarz ukazana w 3/4 ma płytko osadzonych oczy, zmarszczone brwi oraz zmarszczki wokół kącików ust. W kędzierzawej czuprynie widać zakola. Mężczyzna po prawej ma strój z pionowymi zakładkami pod brodą i wysoki, podniesiony kołnierz. Ten po lewej nosi okrycie zakończone niską stójką. Rysunek jest szkicem przygotowawczym głów postaci wychylających się zza kolumny przy lewym brzegu fresku Spotkanie Antoniusza i Kleopatry wymalowanego w salonie Palazzo Labia w Wenecji.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/3mgueg/contain-360-1000-max-mns-rys-576-dscf39531-ppp.webp)
Köpfe zweier Afrikaner (Afrikaner) | Głowy dwóch Murzynów (Murzyni)
głowy męskie
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Giambattisty, Giandomenica i Lorenza Tiepolo
Rysunek Giambattisty Tiepola jest szkicem okrytej turbanem głowy młodego, zamyślonego chłopca. Przeznaczenie pracy do dziś pozostaje tajemnicą, ponieważ nie znaleziono malowidła, na którym byłby przedstawiony młody mężczyzna w takiej pozie. Być może kompozycja taka uległa zniszczeniu w czasach, kiedy nie badano jeszcze dokładnie twórczości Giambattisty Tiepolo. Podobny motyw znany jest z dwu dzieł. Jedno z nich to fresk Giambattisty Tiepola o tematyce starotestamentowej – Spotkanie Labana z Rachelą i Jakubem znajdujący się w galerii pałacu arcybiskupiego w Udine. Drugie jest obrazem ołtarzowym Święty Wincenty Ferrero każący do tłumów, namalowanym przez Giandomenica Tiepolo i wiszącym w kościele San Polo w Wenecji. Twórczość Tiepolów charakteryzuje się powtarzaniem motywów podobnych, choć różniących się od siebie usytuowaniem postaci, rysami i innymi szczegółami. Rysunek wykonany został czarną i białą kredką na niebieskim papierze produkowanym w Wenecji. Należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, największego polskiego zbioru rysunków tej wybitnej i sławnej osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystycznej. Skomplikowane losy dzieł ustalił Georg Knox, angielski badacz twórczości Tiepolów.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 390 mm, szerokość: 255 mm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
biała kredka, czarna kredka
Tworzywo / materiał
gruby, papier czerpany
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1745
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna