
Panorama Odry z Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego)
około 1915
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w., Kartografia historyczna
Jednym z istotnych elementów przyczyniających się do rozwoju miasta jest jego włączenie do lokalnej i ogólnokrajowej sieci komunikacyjnej. W XIX wieku coraz większą popularność zyskiwał transport kolejowy, dzięki któremu można było szybko i bezpiecznie przemieszczać się w obrębie danej aglomeracji, ale także na dłuższych dystansach. Kolej zrewolucjonizowała transport lądowy zapewniając masowy ruch pasażerski, jak i towarowy.
Włączenie Szczecina do sieci komunikacji kolejowej podniosło atrakcyjność miasta i jego konkurencyjność wobec innych ośrodków miejskich. Choć poprowadzenie torów i wybudowanie dworca w zaplanowanej lokalizacji wymagało przekształceń przestrzennych, to pierwszy pociąg odjechał trasą łączącą Berlin ze Szczecinem już w 1843 roku. Z czasem także linie kolejowe zaczęły łączyć ze sobą poszczególne dzielnice miasta. W 1983 roku Królewska Dyrekcja Kolei Żelaznych w Berlinie opracowała projekt wydłużenia połączenia kolejowego w kierunku północnym aż do Polic. Budowę linii obwodowej Szczecin Główny – Jasienica przeprowadzono jednak dopiero w latach 1896 – 1898. Po 1898 roku linię zaczęto rozwijać o nowe bocznice kolejowe przy zakładach przemysłowych rozlokowanych wzdłuż Odry.
Prezentowany kolorowy plan Szczecina z 1894 roku ukazuje planowaną jednotorową linię kolejową otaczającą miasto od zachodu a biegnącą w kierunku północnym oraz jej przedłużenie przez Łasztownię (Lastadie) i Dąbie (Altdamm), wraz z zaznaczeniem dzielnic wchodzących w skład aglomeracji, rzekę Odrę z jej dwoma odnogami: Duńczycą i Parnicą. Mapa obrazuje również ówczesny kierunek rozbudowy śródmieścia – wypełnienie części zachodniej miasta wielorodzinną zabudową w postaci kamienic. Na Łasztowni zaś widoczne są jeszcze zarysy dawnych fortów, ale dodano już także projekt przyszłego portu wolnocłowego.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 66 cm, szerokość: 47.5 cm
Rodzaj obiektu
plan miasta
Technika
druk, barwny
Tworzywo / materiał
karton
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Runge, Helene
około 1915
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Michaelis, Johann Wilhelm
1720 — 1736
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.