treść serwisu

Rozeta z kołpaka księcia Franciszka I (1577 - 1620)

Jest częścią kolekcji: Klejnoty i stroje książąt pomorskich

Nota popularyzatorska

Klejnoty były nieodłącznym elementem paradnego stroju. Złoto, drogocenne kamienie i perły świadczyły o bogactwie i pozycji społecznej. W inwentarzach księżnych i książąt pomorskich wymieniane są dziesiątki sztuk biżuterii: ozdoby nakryć głowy i fryzur, łańcuchy i zawieszenia, bransolety, pierścienie, pasy i różnego rodzaju sztuczki i pontaliki, którymi ozdabiano stroje. Miniaturowe dzieła sztuki jubilerskiej miały budzić zachwyt i podkreślać splendor władzy nie tylko poprzez swą wartość materialną, ale też poprzez niezwykły kunszt wykonania.

Jak wielką wagę przywiązywano do ozdób świadczą reprezentacyjne portrety, na których cenne precjoza odtwarzane były zawsze z niezwykle detalicznie. W przypadku klejnotów zdobiących kołpak Franciszka I mamy do czynienia z rzadką sytuacją, gdy zachowana do naszych czasów biżuteria utrwalona została aż na dwóch dawnych wizerunkach. Na portrecie z 1616 roku władca wspiera dłoń na stole, na którym obok złotego zegarka ukazano kapelusz, ozdobiony na otoku kunsztownymi rozetami spiętymi w łańcuch, a także wspaniałą egretą podtrzymującą półmetrowej wysokości kitkę z piór strusich. Te same efektowne klejnoty, tym razem z pióropuszem z piór czarnej czapli, ozdabiają kołpak księcia na portrecie pośmiertnym z 1621 roku. Precjoza te stanowiły ważny element paradnego stroju, w którym przez kilka tygodni wystawiano ciało księcia na widok publiczny, opisywanego w wydawanych drukiem relacjach z ceremonii pogrzebowych i utrwalonego na ostatnim portrecie. Wspaniałość stroju i klejnotów służyła budowaniu pośmiertnego wizerunku władcy i zarazem chwały dynastii.

Monika Frankowska-Makała

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Mores, Jacob starszy (ok. 1640-1612)(dane niepewne)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 2.3 cm, szerokość: 4.5 cm

Rodzaj obiektu

klejnot, biżuteria, ozdoba nakrycia głowy

Technika

kameryzowanie, emalia żłobkowa, emalia korpusowa, cyzelowanie, fakturowanie, odlew

Tworzywo / materiał

diament, emalia transparentna zielona, emalia transparentna niebieska, emalia transparentna czerwona, emalia opakowa jasnozielona, emalia opakowa turkusowa, emalia opakowa niebieska, emalia opakowa czarna, emalia opakowa biała, złoto

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

około 1600

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Hamburg (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Rz/2568/12

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych, ul. Staromłyńska 27, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd