Lalka teatralna Donso (myśliwy)
między 1951 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Lalki z teatru sogo bò
Lalka teatralna (marionnette) typu maani, z rękoma ruchomymi w ramionach oraz w łokciach, animowana od dołu przez lalkarza przy pomocy sznurków, tańczy na tzw. mobilnej scenie. Jest elementem tradycji teatralnej Sogo bò występującej w regionie Ségou, w południowo centralnej części Republiki Mali, organizowanej przez Kamalen Ton – wioskowe stowarzyszenia młodych. Lalka przedstawia kobietę z koczowniczego ludu Fulbejów.
Repertuar teatru Sogo bò jest bardzo bogaty. Pojawiają się w nim zwierzęta leśne oraz wodne, stworzenia mityczne i fantastyczne. Występuje też cała gama postaci typowych dla społeczności Mali: rolnicy, rybacy, myśliwi, muzycy, kowale, tkacze, przedstawiciele sąsiednich ludów, władz administracyjnych, kobiety i mężczyźni wykonujący codzienne czynności.
Lalki przedstawiające kobiety z grup sąsiadujących z Bozo (Marka, Bamana i Fulbe) można rozpoznać po charakterystycznym elemencie ubioru, fryzurze lub rekwizycie. Wśród nich najpopularniejsza jest postać Fula Mùso, która jest symbolem fizycznej perfekcyjności, ale też ucieleśnieniem kobiety niewiernej, zalotnej i swawolnej. Czerwony kolor, którym pomalowano lalkę podkreśla jej niebezpieczny charakter, zwłaszcza dla mężczyzn.
Kobiety Fulbejów słyną w całej Afryce Zachodniej z urody i elegancji. Rozwinęły wyrafinowaną sztukę zdobienia ciała poprzez doskonałe fryzury, rysunki henną i biżuterię. Podziwiane są ze względu na jasną karnację, długie włosy i delikatne rysy twarzy. Pojawienie się postaci Fula Mùso w repertuarze teatru Sogo bò pozwala publicznie poruszyć temat uwodzenia i związków pomiędzy kobietami i mężczyznami.
Lalka jest darem Oleńki Darkowskiej-Nidzgorskiej i Denisa Nidzgorskiego-Gordiera.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
Fula Mùso
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 80.5 cm, szerokość: 21.5 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, lalka teatralna
Technika
splatanie warkoczyków (układanie fryzury), montowane, malowane, ciosane, techniki snycerskie
Tworzywo / materiał
sznurek z włókna roślinnego, włosy syntetyczne (peruka), żelazo (gwoździe, blacha), tkanina fabryczna, rzep, lakier styrenowy, farby akrylowe, drewno, gwoździe, guma, drut miedziany
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.