Św. Piotr
Rzeźba
początek XX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Bernhard Bleeker w 1899 roku rozpoczął studia u Wilhelma Rümanna w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1903 roku spotkał największego konkurenta swojego nauczyciela – Adolfa von Hildebrandta. Autor teorii nowoczesnego klasycyzmu uchodził wówczas za najważniejszego obok Hansa von Marées’ego „Niemieckiego Rzymianina” (Deutsch-Römer). Sam Bleeker trafił do Wiecznego Miasta w 1909 roku celem dokonania pomiarów rzeźby Mojżesza z nagrobka Juliusza II autorstwa Michała Anioła (1516). Helmut Toepffer ze Szczecina zlecił mu odwzorowanie marmurowego posągu, mając na uwadze zbiór kopii plastyki renesansowej, tworzony dla powstającego gmachu tamtejszego Muzeum Miejskiego. W tym samym czasie, i z tego samego budżetu, w WMF Geislingen wykonywano galwanoplastyczne powtórzenie weneckiego pomnika Colleoniego Andrei del Verrocchia (1496). Wszystkie kontakty umożliwiła szczecińska rodzina Dohrnów, która kopiami i rekonstrukcjami antycznych rzeźb greckich stworzyła trzon miejskiej kolekcji. Z inicjatywy Dohrnów sprowadzono także monachijczyka Waltera Riezlera, monografistę Hildebrandta i Marées’ego, a przede wszystkim archeologa klasycznego, który w 1910 roku został dyrektorem muzeum. Przekierowując zainteresowania instytucji ku sztuce nowoczesnej, sprzeniewierzył się ideom obu szczecińskich rodów. Colleoni stanął w sali kopułowej, jednak gdy kopia Mojżesza wyszła z warsztatu Bleekera, Riezler nie wpisał jej do inwentarza. W 1911 roku Toepffer ustawił marmurowy monument we własnej rezydencji w Finkenwalde (Szczecin-Zdroje), gdzie przetrwał on drugą wojnę światową. W 1948 roku Wojewódzki Komitet Odbudowy Stolicy w Szczecinie ofiarował oba pomniki Warszawie. Ironia losu sprawiła, że „muzealnego” Colleoniego umieszczono na szczecińskim placu Lotników w 2002 roku, zaś 13 lat później „restytuowanego” Mojżesza włączono po raz pierwszy do zbiorów tutejszego muzeum.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 235 cm, szerokość: 109 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
rzeźbiona
Tworzywo / materiał
marmur
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
warsztat malborski
początek XX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
warsztat malborski
XIX/XX wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
Bartoli, Pietro Santi
1650 — 1670
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.