treść serwisu

Epitafium rodziny Bernda Ottona von Ramina

Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe

Nota popularyzatorska

Wielopostaciowe epitafia malarskie były popularne na Pomorzu w 2. połowie XVII wieku. Prezentowane dzieło namalowano na trzech dębowych deskach o nieregularnym wykroju. Bogaty program ikonograficzny, który wyróżnia to epitafium wśród podobnych pomorskich zabytków barokowych, kontrastuje z jego stosunkowo skromnym wykonaniem, bez oprawy rzeźbiarskiej. Wykorzystano w nim klasyczną tematykę związaną z symboliką śmierci. Scena Ukrzyżowania obrazuje ideę odkupienia grzechów, co podkreśla jeszcze pojawiający się pod krzyżem motyw czaszki Adama i skrzyżowane piszczele. Zestawiona z nią scena Zmartwychwstania świadczy o nadziei na życie wieczne dla klęczących pod krzyżem członków rodziny fundatora. Herby, które pojawiają się w obramowaniu legitymizują przynależność stanową i podkreślają pochodzenie portretowanych oraz ich związki z innymi szlacheckimi rodami Pomorza, Brandenburgii i Górnej Saksonii. 

Przedstawiony na epitafium Bernd Otto von Ramin (1620–1682), właściciel Stolca (dawniej Stolzenburg, województwo zachodniopomorskie) był synem Friedricha von Ramina (1555–1634) i Anny von der Gröber (1582–1656). Pochodził ze szlacheckiej rodziny wywodzącej się z Ramin (Meklemburgia-Pomorze Przednie), z linii rodziny osiadłej w Dobrej koło Szczecina. Jego dziadek Friedrich von Ramin, właściciel Dobrej w 1555 roku zakupił pobliski majątek Blankenburg i zmienił jego nazwę na Stolzenburg. Bernd von Ramin z żoną Ilsą Sabiną von Berge (1625–1684) z Werbelow (Brandenburgia), według przedstawienia miał dwanaścioro dzieci. Zamówione do kościoła w Stolcu w 1668 roku epitafium ufundował jeszcze za swego życia, prawdopodobnie dla upamiętnienia śmierci jego dwóch synów, nad głowami których widnieją czerwone krzyże.

Justyna Bądkowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: po środku; Ich bin die Aüffersteung undt daß leben wer An mich glaubet
  2. Napis: u dołu na cokole; 1668 * | DIESES EPITAPHIUM HATT DERHOCHEDELLGEBOHRN HERR BERNDT OTTO | VON RAMMIN AUFF STOLZENBURG ERBHERR IHM VNDT SEINER VIELGELIBTEN HAVS= | FRAU ILSA SABINA, VON BERGEN VNDT IHREN BEIDERSEITS KINDERN BENANTLICH | […] FRIEDERICH * LUDEWIG CHRISTOFF * VNDT ANNA LṼCRETIA * SOPHIA HEDWIG * | CASPER OTTO * BERNDT LUDWIG * CATHARINA ELIZABETH * CLARA SABINA * | CARL HENRICH * BṼGSLAṼS ERNST * MARIA TVGENTTREICH * ELEONORA LOWISA * | ZUM GEDECHTNIS VNDT DIESER KIR-CHEN ZṼR ZIERDE, ANNO 1668 HIEHER | SETZEN LASSSEN GOTT GEBE VNS SEINEN SEGEN VNDT | ZV SEINER ZEID EIN SEHLIGES ENDE

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany malarz pomorski

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 227 cm, szerokość: 140 cm

Rodzaj obiektu

obraz, epitafium

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

deska, drewno dębowe

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

1668

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Pomorze Zachodnie, region historyczny (Europa); znalezienie: Stolec (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1292

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd